Winnaars 2018

Schilderkunst: Eden Latham (1991)

Het verstrijken van de tijd stoppen, bederf een halt toeroepen en het vluchtige proberen vast te leggen. Eden Latham gaat deze grote thema’s met eenvoudige ingrepen en alledaagse materialen te lijf. Gebruiksvoorwerpen lijken zich hun vorige functie te herinneren zoals de contouren van een slapende mens in een matras en de afdruk die een kast achterliet in een tapijt. Dit zijn voor Eden beginpunten van een proces van inpakken, insmeren en inkaderen om het verval te conserveren. Het levert werken op die zo krachtig zijn, dat ze je ondanks hun viesheid verleiden.

Dans: Kinda Gozo (1996)

Kinda Gozo groeide op in de Centraal-Afrikaanse Republiek, waar zij op straat de dans ontdekte. Als tienjarige verhuisde zij naar La Rochelle in Frankrijk, waar zij naar het conservatorium ging en zich ontwikkelde als danseres. Wat opvalt zijn haar kracht, onvoorspelbaarheid en souplesse, niet alleen fysiek, maar ook mentaal en emotioneel. Wij zijn gewend om talent als iets statisch te zien, een soort schatkist. Bij Kinda is talent echter pure dynamiek – een interne krachtbron waaruit ze haar energie haalt en de motivatie voor haar beslissingen, zowel in haar dansen als in haar leven. Haar intuïtieve verbondenheid met deze bron fascineert. Er is letterlijk sprake van een origin-aliteit die we ook haar ziel als performer zouden kunnen noemen en die aan haar kunstenaarschap een diepte geeft die wij in die mate nooit eerder bij een danser hebben gezien.

Toneel: Jos Nargy (1988)

Jos Nargy is een echte Hagenaar die veel theater maakt in zijn stad. Hij heeft een lange staat van dienst opgebouwd en kleurt daarmee het culturele klimaat. Zo maakt hij eigen voorstellingen, maar speelt hij ook in het Collectief ‘Thomas, Sacha en Jos’ en heeft mede de Poezieboys opgericht. Hij wisselt energieke toneelproducties af met verstilde en poëtische programma’s. Met deze laatste producties zet hij de verbeelding van het publiek in gang. Ook communiceert hij goed met zijn publiek. Hij houdt van literatuur en zijn taalgevoeligheid zie je terug in wat hij maakt. Het is altijd beeldend, talig en transparant. Deze prijs is een beloning voor al zijn vele en harde werken voor het toneel in de stad Den Haag.

Piket Juryprijs 2018: Hedda Twiehaus (1949)

Piket Juryprijs 2018: Hedda Twiehaus (1949)

Hedda Twiehaus heeft als docent en repetitor van Nederlands Dans Theater 2 (NDT2) al tientallen jaren een grote invloed op jonge toptalenten die van over de hele wereld naar Den Haag zijn gekomen om zich verder te ontwikkelen. Met ongebreidelde energie en passie draagt zij de magie van dans en de waardes van het gezelschap over op steeds nieuwe generaties dansers. De gedrevenheid en wijsheid waarmee Hedda Twiehaus haar functie invulde, maakten haar niet alleen tot een uitmuntende repetitor, maar ook tot een klankbord, coach en ‘surrogaatmoeder’ voor de jonge dansers van NDT2. Het is de menselijke warmte die nodig is om jonge mensen niet alleen als danser, maar ook als mens te laten groeien. Met de haar kenmerkende bescheidenheid plaatst zij zichzelf hierbij altijd op de achtergrond.

Uitreiking Piket Kunstprijzen 2018: een feestelijk jubileum!

De vijfde uitreiking van de Piket Kunstprijzen was er maandag 26 november één met een gouden randje. Vanwege het eerste jubileum was de foyer van Theater aan het Spui volledig versierd met balloninstallaties in Piketkleuren. Na een welkomstwoord van Cees Debets, directeur van Het Nationale Theater, waarbij hij de genomineerden ‘veel sterkte’ wenste, toog het opgewonden gezelschap van ruim 250 genodigden naar Zaal 1, waar de prijzen werden uitgereikt.

‘Je bent gezien’
Presentatrice Paula Udondek opende de uitreiking met te benadrukken dat alle genomineerden belangrijk zijn. “Je bent nu al groot omdat je bent gezien in jouw vak. Vanavond worden jullie allemaal in het zonnetje gezet.’’ Kunstenaars komen naar Den Haag voor hun kunst, merkte Louise de Blécourt, directeur van de Stichting mr F.H. Piket, op. “Den Haag is niet alleen dé stad van de dans, maar ook van toneel en beeldende kunst. Die laatste is hier duidelijk groeiend. Zo viel mij op dat steeds meer mensen bewust voor de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in onze stad kiezen en daarmee Amsterdam achter zich laten. Een nieuwe trend?’’

Succesvolle oud-genomineerden
Ook stipte De Blécourt aan dat vele genomineerden van voorgaande jaren nog steeds bijdragen aan het Haagse kunstklimaat. “Enkele initiatieven groeiden uit tot volwassen gezelschappen en kunstprojecten zoals Karel van Laere met Stichting Largo, Youri Jongenelen met Pop-up Dance, Nik van den Berg met zijn band Niko, Firma Mes en collectief Thomas, Sacha en Jos. Den Haag mag zich gelukkig prijzen met zoveel initiatieven en mogelijkheden voor de kunsten en vooral met de jonge kunstenaars. Kunstenaars lijken in de toekomst te kunnen kijken. En daarmee dragen zij wezenlijk bij aan een innovatieve, blikverruimende en dynamische stad.’’

Eerste jubileumboek
De aanwezige cultuurwethouder Robert van Asten nam het eerste exemplaar van het jubileumboek over 5 jaar Piket Kunstprijzen in ontvangst. Hij benadrukte het belang van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) en het Koninklijk Conservatorium in de stad. “We genieten echt van deze kunstenaars en al hun werk.’’

Extra jubileumbudget
Voorzitter van het bestuur van Stichting mr F.H. Piket, Taco Hovius, vertelde dat de heer Piket het belang van kunst en in het bijzonder dat van jonge kunstenaars ook na zijn leven wilde benadrukken. Die basis wil de stichting zo lang mogelijk voortzetten. Om die reden heeft de stichting de Culturele ANBI-status aangevraagd en verkregen. “Dat betekent dat de fiscus een handje meehelpt als u wilt schenken aan de stichting. Schroom dus niet. En om met Francis Bacon te spreken: ‘Geld is als mest, het is alleen goed als het wordt verspreid’.’’ Maar wie jarig is, deelt ook uit. In het kader van het jubileum is er extra jubileumbudget van 9.000 euro vrijgemaakt ter stimulering en ondersteuning van de creatieve samenwerking tussen (oud-)genomineerden.

Winnaars 2018

Schilderkunst: Eden Latham
De jury schilderkunst liet weten dat ze het een feestje vond om de genomineerden van dit jaar te leren kennen. “We zijn naar galeries gegaan en ook naar studio’s, exposities en het eindexamenfestival van de KABK om daar nieuw talent te spotten en met hen te praten,’’ aldus Suzanne Swarts (museum Voorlinden), “want inderdaad moet je voor kunst in Den Haag zijn.”
“Wij willen de prijs aan iemand geven van wie wij het meest verwachten,’’ vulde Maarten Demmink (Demiak) aan. De award ging naar Eden Latham, die niet alleen de jury en Stichting mr F.H. Piket bedankt, maar ook STROOM en de gemeente Den Haag. “Voor mij is de broedplaats Trixie heel belangrijk, hier wordt het culturele Haagse klimaat écht gestimuleerd.’’

Na afloop van de uitreiking zei Eden Latham dat ze de prijs eigenlijk helemaal niet had verwacht, vanwege de diversiteit aan werken. “Ik was in eerste instantie in shocktoen ik mijn naam hoorde. Ik had ook helemaal niets voorbereid en ben helemaal vergeten om meneer Piket te bedanken voor de prijs. Daarom doe ik dat nu nog even.’’ Het eerste dat Latham gaat doen met de cheque is het halen van haar rijbewijs. “Ik heb een rijbewijs nodig in Amerika, want ik wil in Kentucky een groepsexpositie organiseren. Ik ben daar eerder geweest en ik vond dat een inspirerende omgeving. Kentucky kan wel wat kunst gebruiken.”

Dans: Kinda Gozo
De vakjury dans, Stacz Wilhelm (Korzo) en Isabelle Chaffaurd (Meyer-Chauffaud), liet weten dat als dansers dertig jaar zijn, ze al bijna aan het einde van hun danscarrière zitten. “We volgen daarom al lange tijd dansers, van school totdat ze professioneel dansen,’’ aldus Wilhelm. “Dat is een hele grote range. Daarbij is de vraag: ‘Wie springt eruit?’’’ Voor de jury was dat dit jaar Kinda Gozo. De uit Frankrijk overgekomen winnares zei dat ze nooit had gedacht hier te staan. “Dank jullie wel dat jullie in mij geloven.’’

Kinda Gozo zei na afloop dat het fijn is om hulp en support te krijgen van mensen die ook van kunst houden. “Kunst is dé manier om te overleven’’. De Piketpaal, gemaakt door kunstenaar Joep van Lieshout, stopte ze na de uitreiking secuur in haar rugzak. Haar cheque  besteedt zij aan het bedenken en maken van eigen dansprojecten. “Ik wil in januari beginnen met het creëren van een duet met een vrouwelijke danser. Daarnaast wil ik meer samenwerkingen aangaan met andere dansers.”

 Toneel: Jos Nargy
Vakjurylid toneel Antoinette Jelgersma (Het Nationale Theater) liet, mede namens David Geysen (Bureau Dégradé), weten dat alle genomineerden voor toneel dit jaar ‘makers’ zijn. “Ze hebben alle drie veel potentie en voelen allemaal een noodzaak om iets te vertellen. Het creëren en vormgeven dat wat je van binnen beroert, die dimensie, is extra bijzonder dit jaar.’’ De cheque ging naar Jos Nargy. Hij zei dat deze prijs op een goed moment in zijn carrière komt. “Ik heb een lastig financieel jaar gehad en ik wil graag meer mijn eigen werk maken. Deze prijs voelt als een erkenning.’’ Hij bedankte Joep Hendrikx van de Poezieboys en zijn collega’s Thomas en Sacha van het collectief Thomas, Sacha en Jos. “Ik ga lekker door met maken!’’

Jos Nargy vertelde tijdens de borrel na de uitreiking dat hij het ‘erg leuk’ vond dat hij de prijs in Theater aan het Spui kreeg. “Dat is waar ik ben begonnen! Ik ga het geldbedrag gebruiken voor de solovoorstelling ‘Jos danst’. Ik verwacht dat die rond september volgend jaar te zien is. Het geldbedrag geeft mij ademruimte als theatermaker.”

Juryprijs: Hedda Twiehaus
De Piket Juryprijs ging dit jaar naar Hedda Twiehaus. Zij werd door juryvoorzitter Erik Pals (Scapino Ballet) beschreven als een ware coach, ‘surrogaat’ moeder en repetitor voor jonge dansers bij het Nederlands Dans Theater (NDT) 2. Twiehaus, die met een smoes naar het theater was gelokt, wist van niets. Ze was zo overvallen dat ze niets kon zeggen. “Ik ben speechless’’.

Na de uitreiking zei ze: “Ik werk af en toe nog met Boston Gallacher samen, die voor de categorie dans was genomineerd, dus ik wilde graag komen kijken. Toen mijn naam werd genoemd, dacht ik: ‘Dit is een fout!’. Het was écht een verrassing: werkelijk fantastisch.’’

‘Blijf eigenwijs’
Hoewel het vijfde jaar een ‘houten’ jubileum wordt genoemd, waren dat de kunstwerken van Joep van Lieshout absoluut niet. Het uiterlijk van het werk leek een houtstructuur te hebben, maar de winnaars kregen een heus Piketpaaltje van brons mee naar huis. De overige genomineerden ontvingen een exemplaar van aluminium. Voor de inspiratie voor het kunstwerk hoefde Van Lieshout niet ver te zoeken, vertelde hij. “Tsja, van de naam Piket natuurlijk. Toen kwam bij mij direct het Piketpaaltje naar boven.’’ Hij ziet zijn kunstwerk als een symbolisch beeld. “Het gaat om verder gaan; je slaat nu een paaltje en bakent een terrein af. Het is een mijlpaal in je carrière.’’ Een tip voor de jonge kunstenaars had hij nog wel. “Er is vaak tegen mij gezegd: ‘Dat moet je niet doen’. Dan deed ik het dus juist wél. Of als mensen zeggen: ‘Dát moet je doen!’. Dan deed ik het juist níet. Blijf eigenwijs en ga je eigen pad, ook tegen de stroom in.”

 Lees hier het interview met Joep van Lieshout over de Piket-award van 2018

Speciaal voor het jubileumjaar van Piket Kunstprijzen traden oud-genomineerden Rutkay Özpinar en Beaudil Elzenga op. Öpzinar was in 2014 genomineerd in de categorie dans en liet zijn allernieuwste choreografie No One Home zien. Beaudil Elzenga, toneel-genomineerde in 2016, bracht het gedicht The Raven van Edgar Allen Poe.

Foto’s Janneke van Beek

Nieuws

07 december 2018 | Nieuws

Lennart Lahuis’ first solo exhibition in the 2018 Capital of Culture

Lees meer
| Nieuws

Eerste solotentoonstelling Lennart Lahuis in culturele hoofdstad

Lees meer
03 december 2018 | Nieuws

The 2018 presentation of the Piket Art Prizes: a festive jubilee!

Lees meer
26 november 2018 | Nieuws

And the winners of the Piket Art Prizes 2018 are…

Lees meer
Meer nieuws