21 december 2020 | Nieuws
Toen Winnie Sorgdrager in begin dit jaar aantrad als juryvoorzitter, kon natuurlijk niemand voorzien dat het zo’n dramatisch jaar zou worden. De Covid-19 pandemie zette de kunstwereld, inclusief de Piket Kunstprijzen, volkomen op zijn kop. Alles moest anders.
Voor de jury betekende dit onder meer een heel andere vergaderdynamiek. In de vroege zomer was het, dankzij een ruime vergaderlocatie, mogelijk om, op gepaste afstand en met inachtneming van de regels, voor de eerste juryvergadering fysiek bij elkaar te komen. “Gelukkig maar”, zegt Sorgdrager, “want daarna gingen we over op digitaal. Toen hielp het enorm dat we tenminste één keer echt bij elkaar waren geweest en ik met iedereen kennis had kunnen maken.” Digitaal vergaderen is heel efficiënt, maar ook een beetje kil. “Er gaat wat verloren,” constateert Sorgdrager. “Fysiek vergaderen is diepgaander, je kijkt elkaar aan, ziet elkaars reacties. Er ontstaat gemakkelijker een echt gesprek. Toch denk ik niet dat het feit dat we anders moesten vergaderen de uiteindelijke keuzes heeft beïnvloed.”
Het ontbreken van de gebruikelijke prijsuitreiking was voor de jury reden om unaniem te besluiten af te zien van de juryprijs. “Er waren echt wel kandidaten,” legt Sorgdrager uit. “Maar het hele idee van iemand uit de schaduw halen en eens letterlijk in de spotlights plaatsen, viel natuurlijk weg. Het was beter zo.” Ze is overigens tevreden over de ‘digitale prijsuitreiking’ van 2020. “Het was jammer dat er geen echt feest kon zijn, maar de oplossing van Team Piket heeft ervoor gezorgd dat de winnaars toch alle drie een feestelijk moment hebben gehad. Ik vond het vooral een goed idee om voor iedere winnaar enkele lieve mensen uit hun eigen kring uit te nodigen. Dat maakte het voor elk van hen extra bijzonder.”
Het is niet de eerste keer dat Sorgdrager de functie van juryvoorzitter bekleedt. Ze trad ook op als juryvoorzitter voor de Johan Wagenaar Prijs en de Componist des Vaderlands. “Ik vind het leuk om te doen. Het is boeiend om te zien hoe de kunstwereld zich ontwikkelt. En er valt zoveel te leren van een deskundige jury.” Ze vindt het opmerkelijk dat de keuze van de jury van de Piket Kunstprijzen dit jaar zoveel diversiteit laat zien. “Diversiteit is geen issue bij de beoordeling,” zegt ze. “Maar het is wel heel mooi en ook heel goed dat dit gebeurt, want het weerspiegelt de kunstwereld van nu. Het maakt naar buiten toe duidelijk hoe divers de kunstwereld is.”
Wat ze ook bijzonder vindt aan de Piket Kunstprijzen is dat die het resultaat zijn van een persoonlijk initiatief. “Het is niet zo dat er achter de Piket Kunstprijzen een of ander groot onbestemd fonds zit of zo. Het is juist zo mooi dat het teruggaat op een heel concrete persoon, iemand die een zeker vermogen heeft en dat dan een heel specifieke bestemming geeft: iets doen voor jonge kunstenaars. We moeten niet vergeten hoe geweldig dat eigenlijk is.” Sorgdrager verheugt zich erop om nog een jaar juryvoorzitter te zijn. Ze hoopt wel heel erg dat alles dan weer terug is naar ‘normaal’. “Het zou goed zijn om als jury weer gewoon fysiek te kunnen vergaderen. En om weer een echt feest te hebben, natuurlijk, in november 2021!”
Tekst: Anna Beerens
Foto: Janneke van Beek