Winnaars 2022

Schilderkunst: Marieke Peeters

Marieke maakt grote installaties waarin je wordt ondergedompeld en die je één-op-één daadwerkelijk ondergaat. Vaak hebben ze een performatief karakter. Haar werk gaat uit van zeer persoonlijke emoties en ervaringen; het heeft een zekere ambiguïteit en een enigszins duistere onderstroom. Marieke speelt met die meerduidigheid en met het immersieve van haar werk. De jury vindt haar werk indrukwekkend en fascinerend en is met name nieuwsgierig naar de ontwikkeling van het theatrale aspect. In de vorm die ze nu verkiest levert noch theater noch kunstruimte de ideale situatie. De jury heeft echter groot vertrouwen in haar potentie en wil haar met deze prijs dan ook aanmoediging en steun bieden om haar werk uit te diepen, te bevragen en te onderzoeken, en zo te komen tot een optimale beleving ervan.

Dans: Isla Clarke

Isla Clarke is in verschillende opzichten uniek. Allereerst is ze een opmerkelijke danseres met een enorm charisma en een geheel eigen wijze van bewegen. Daarnaast is Isla een transvrouw die bezig is met haar transitie. Ze heeft ervoor gekozen de transitie en haar werk samen te laten gaan en het proces te incorporeren in haar kunstenaarschap, waarmee een heel bijzondere artistieke situatie ontstaat. Het feit dat zij tijdens haar transitieproces niet opzij stapt, maar zowel haar gezelschap als haar publiek erbij betrekt, geeft blijk van veel moed. De jury denkt dat de wijze waarop ze zichzelf binnen de danswereld positioneert, zowel artistieke als maatschappelijke impact zal hebben en een weerklank zal vinden die verder gaat dan wat er op het toneel gebeurt.

Toneel: Joep Hendrikx

Joep is een integere en open speler, eigenzinnig, vol humor, brutaal. Als lid van het duo De Poezieboys heeft hij zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot poëziekenner en -speler met een eigen krachtig stemgeluid. Joeps tekstbehandeling is ongelooflijk mooi en zijn omgang met de poëzie en de taal toont steeds meer diepte en rijpheid. De vakjury heeft met bewondering gezien dat Joep op een volwassen, sociaal-sensitieve manier met zijn publiek kan omgaan – een volwassenheid die ook herkenbaar is in zijn werk. De jury is onder de indruk van de wijze waarop De Poezieboys jonge mensen weten te mobiliseren voor de dichtkunst en overtuigd van Joeps rol als voorbeeld voor een nieuwe generatie theaterkijkers én -makers.

Piket Juryprijs 2022: 1646 Experimental Art Space
Meer weten? https://1646.nl/nl/

Piket Juryprijs 2022: 1646 Experimental Art Space

1646 ontstond als kunstenaarsinitiatief, voor en door kunstenaars, en groeide uit tot een van de belangrijkste kunstpodia die Den Haag rijk is. Het is dan ook al jarenlang een plek waar kunstenaars ruimte en middelen vinden om nieuw werk te produceren en presenteren en/of een boost te geven aan hun kunstpraktijk. Daarnaast biedt 1646 gelegenheid tot dialoog en engagement. De organisatie is kleurrijk en divers; de inhoud staat altijd centraal. De jury van de Piket Kunstprijzen wil met deze juryprijs de organisatie van 1646 eren vanwege een lange en zeer consistente positieve aanwezigheid die door de jaren heen van grote betekenis is geweest. De inzet, houding en programmering van 1646 komt zonder enige twijfel al heel lang ten goede aan het Haagse kunstklimaat.

Uitreiking Piket Kunstprijzen 2022: ‘Eindelijk weer!’

De uitreiking van de Piket Kunstprijzen vindt traditiegetrouw plaats op de derde  maandag van november. Dat was zelfs het geval met de uitreikingen van 2020 en 2021, die vanwege de pandemie een aangepaste vorm kregen. Dit jaar werd, met het oog op een mogelijke ‘najaarsgolf’, gekozen voor maandag 10 oktober. Een breuk met de traditie, dat wel, maar de feeststemming in theater De Nieuwe Regentes was er niet minder om: “Eindelijk weer!”

Tegelwerk

Theater De Nieuwe Regentes is een bijzondere plek. Het gebouw uit 1920 was ooit het grootste overdekte zwembad van Europa. Toen de badinrichting in 1995 werd gesloten, zag men al snel het potentieel van de ruimte en werd er een theatervloer over de zwembadbodem gelegd. Inmiddels is De Nieuwe Regentes niet meer weg te denken uit het Haagse theatercircuit – een theater met tegelwerk in plaats van rood pluche.

Presentator Ivar Lingen heet genomineerden, gasten en belangstellenden van harte welkom bij deze negende uitreiking van de Piket Kunstprijzen en vraagt om applaus voor de musici Marco Ullstein (vibrafoon) en Niccolò Angioni (trompet), die bij de ontvangst in de foyer al voor veel sfeer hebben gezorgd. Ivar legt uit dat het publiek de gelegenheid krijgt om nog wat langer van hun unieke sound te genieten, want er moet een probleempje met de projectie worden opgelost. Wanneer, na een minuut of tien, het portret van Frederik Piket op het projectiescherm verschijnt en de uitreiking echt kan beginnen, krijgen de musici nogmaals een daverend applaus.

‘Ga weer naar kunst!’

Nadat Ivar iedereen opnieuw welkom heeft geheten, is het woord aan Louise de Blécourt en Taco Hovius, respectievelijk directeur en voorzitter van de Stichting mr F.H. Piket. Hovius wijst op de portretfoto’s van genomineerden op het projectiescherm. Het zijn er inmiddels 81. “De Stichting is ook tijdens de pandemie doorgegaan met het steunen van jonge kunstenaars”, zegt Hovius, “en zal de activiteiten van alle genomineerden blijven volgen en onder de aandacht blijven brengen.” De Blécourt hoopt dat mensen snel weer volop deel zullen gaan nemen aan het culturele leven. “Misschien zit het, na de corona-jaren, niet meer helemaal in ons systeem of zitten onze ‘inhaal-agenda’s’ ons in de weg. Hoe dan ook, ga weer naar kunst!”

Een oud bureau

Kim David Bots, maker van de awards van dit jaar, geeft Ivar opgewekt uitleg over de glanzende objecten die klaar staan om te worden overhandigd; de grotere awards in op maat gemaakte houten kistjes, de kleinere voor de genomineerden in een fraai doosje. Kim onthult dat de voorwerpen zijn gemaakt van omgesmolten, “tweedehands” aluminium, van een oud bureau om precies te zijn. Een tweede onthulling betreft de lepelvormige objecten die bestemd zijn voor de genomineerden. Kim vertelt dat hij regelmatig zijn twee hondjes uitlaat in de Kloostertuin aan de Zuidwal. “Daar staan perenbomen en ik heb wat van de afgevallen peren meegenomen. Die heb ik als basis voor die vorm gebruikt.” Hij vond de Piket awards een fijne opdracht. “Je krijgt heel veel vrijheid. De enige voorwaarde is eigenlijk dat het object niet langer mag zijn dan 30 centimeter.” Met de awards geeft Kim de ontvangers een voorwerp dat ze kunnen gebruiken om een eigen ritueel uit te voeren, bijvoorbeeld bij het starten van een nieuw project. “Ik had zelf wel zo’n ritueel willen krijgen”, zegt hij, “dus het leek me mooi om zoiets te maken.”

WINNAARS 2022

De Piket Juryprijs: de organisatie van Experimental Art Space 1646

Ivar geeft nu het woord aan Jan Zoet, directeur van Amare en de juryvoorzitter van dit jaar. Deze nodigt op zijn beurt de nieuwe Haagse wethouder van Cultuur, Saskia Bruines, uit om naar voren te komen en de naam van de winnaar bekend te maken. Leden van het team van 1646, die onder valse voorwendselen naar De Nieuwe Regentes zijn gelokt, nemen een beetje overdonderd de prijs in ontvangst. Stralend gaan ze alle zeven met wethouder en juryvoorzitter op de foto.

1646, gevestigd in de Boekhorststraat, is een experimentele kunstruimte die ontstond als kunstenaarsinitiatief, voor en door kunstenaars, en uitgroeide tot een van de belangrijkste kunstpodia van Den Haag. Het juryrapport spreekt van “een lange en zeer consistente positieve aanwezigheid die door de jaren heen van grote betekenis is geweest.”

Schilderkunst: Marieke Peeters

Lea van der Vinde (Huygens’ Hofwijck en Huygens’ Swaenstein) vindt het jurylidmaatschap “mooi en eervol, maar ook moeilijk. De voorselectie, de atelierbezoeken, dat is leuk. Maar de winnaar kiezen, dat is pas echt moeilijk.” Ook haar collega-jurylid, beeldend kunstenaar Joncquil de Vries, vindt dit het moeilijkste onderdeel. Er zijn immers ook twee mensen die niet winnen.

Het juryrapport omschrijft het werk van Marieke Peeters als “indrukwekkend en fascinerend.” De jury ziet voor haar nog veel uitdagingen in het verschiet en “wil haar met deze prijs dan ook aanmoediging en steun bieden om haar werk uit te diepen, te bevragen en te onderzoeken, en zo te komen tot een optimale beleving ervan.”

Marieke zegt wel wat ‘shaken’ te zijn. Ze bedankt in haar acceptance speech met name haar familie, vrienden en partner: “Ik heb het gevoel dat iedereen altijd voorkomt in mijn werk.”

Dans: Isla Clarke

“We hebben het onszelf niet gemakkelijk gemaakt”, zegt jurylid Amos Ben-Tal (OFFprojects). “Onze genomineerden zijn heel divers en hard to compare. Maar ja, dat is onze eigen schuld.” Zijn collega Isabelle Chaffaud (Meyer-Chaffaud): “Uiteindelijk gaat het altijd om wat ons nieuwsgierig maakt, wat onze aandacht trekt.”

Isla Clarke noemt de prijs “een eer en een voorrecht.” Geëmotioneerd zegt ze: “Het is belangrijk om hier als transpersoon te staan en me veilig te voelen. Sometimes it’s not so easy.”

Volgens het juryrapport is Isla een danseres met een enorm charisma: “Ze heeft ervoor gekozen de transitie en haar werk samen te laten gaan en het proces te incorporeren in haar kunstenaarschap, waarmee een heel bijzondere artistieke situatie ontstaat. De jury wil Isla’s keuze en haar zoektocht eren en vieren.”

Toneel: Joep Hendrikx

“We hebben samen veel lol gehad”, zegt John de Weerd (Zaal 3, De Parade), “maar uiteindelijk moet je toch kiezen.” Ellen Goemans (actrice, theatermaker en docent) vindt dat ook het lastigste aan het jurylidmaatschap: “Onze genomineerden zijn drie ontzettend leuke jongens en wat mij betreft hadden we de prijs in drieën gedeeld.”

Winnaar Joep Hendrikx vindt het allemaal “heel raar, maar ook heel leuk. Ik had niet gedacht dat ik ontroerd zou zijn, maar dat ben ik toch.” Hij bedankt met name zijn mede-Poezieboy Jos Nargy (winnaar in de categorie Toneel, 2018) die hem “heeft geduwd naar plekken waar ik anders niet zou zijn.” Geheel in stijl sluit Joep zijn acceptance speech af met een gedicht van de Russische dichter Boris Ryzhy.

Het juryrapport noemt Joep een integere en open speler, eigenzinnig, vol humor, brutaal: “Zijn omgang met de poëzie en de taal toont steeds meer diepte en rijpheid. Het presenteren van poëzie – een type spel zonder personages – geeft de speler creatieve mogelijkheden die Joep met beide handen aangrijpt. Joep is een makende speler en een spelende maker die zich werkelijk laat zien.”

Over Nachten

Een scène uit de jeugdvoorstelling Over Nachten vormt een welkom intermezzo bij al dit spannends. Claire Hermans (oud-genomineerde, 2017) is de kabouter die het jongetje Jacob (Jacob de Groot) op niet mis te verstane wijze duidelijk maakt dat hij niet moet vergeten zijn goudvis te voeren.

Tot slot nodigt presentator Ivar Lingen ook de niet-winnaars uit om hun award in ontvangst te komen nemen; ieders oorkonde wordt voorgelezen en voor iedereen is er een fotomoment. Faile Sol, genomineerd in de categorie Dans, is helaas niet in het land, maar met zijn oorkonde en award komt het wel in orde. Wat zeker niet onvermeld mag blijven is dat de regie van deze feestelijke avond in handen was van Koen Verheijden (winnaar categorie Toneel, 2021).

Foto’s: Janneke van Beek
Tekst: Anna Beerens

Nieuws

02 februari 2023 | Nieuws

Joyce Zwerver toont werk in Gronings Licht

Lees meer
23 december 2022 | Nieuws

Faile Sol danst sterren van de hemel in Litouwen

Lees meer
16 december 2022 | Nieuws

Narges maakte kunstzinnige ode aan thuiszorghulp

Lees meer
07 december 2022 | Nieuws

Interview vertrekkend juryvoorzitter Jan Zoet: ‘Amare wil de deur naar de stad openzetten’

Lees meer
Meer nieuws