Winnaars 2019

Schilderkunst: Jordan Herregraven (1990)

Jordan gaat grote thema’s niet uit de weg en valt op door zijn originele materiaalkeuze en grote materiaalbeheersing. Rigoureus op een stille manier, slaagt hij erin zijn eigen universum te bouwen, waarbinnen alles op zijn plaats valt. Zijn werk is intuïtief, maar tegelijkertijd volkomen overtuigend vanwege de integriteit en authenticiteit ervan. Hij is wars van mode en trends en gaat zijn eigen weg. Hij toont zijn beschouwers iets dat zij nog nooit hebben gezien. Jordans werk is een ontdekking.

Dans: Sara de Greef (1998)

Sara is een natural-born creator. Haar drang om dans te creëren is onstuitbaar. Sara is ook een digital native, zodat haar scheppingsdrang is gedocumenteerd in een stroom aan online filmpjes. Het meeste werk creëert zij voor de danser die altijd bij de hand is: Sara zelf. In deze intieme mini-choreografieën laat ze zien dat ze in staat is zichzelf te onderzoeken en welke vlucht haar werk daarbij kan nemen. Er is een opvallende natuurlijkheid in de wijze waarop zij erin slaagt haar ideeën naar haar eigen lichaam te vertalen en tot uitdrukking te brengen. Ook wanneer zij met anderen werkt, legt ze een eigen signatuur en perfectionisme aan de dag die opmerkelijk zijn voor iemand van haar leeftijd. De Piket Kunstprijs is een aanmoediging om zich als choreograaf verder te ontwikkelen.

Toneel: Naomi van der Linden (1990)

Naomi heeft zich op een indrukwekkende manier ontwikkeld van een veelbelovende studente met een prachtige stem tot een volwassen vakvrouw, die opvalt door haar power, diepgang en engagement. Ze weet wat ze doet en waar ze voor staat. Behalve als performer is ze ook actief als theatermaker. Hierin laat zij een intrigerende andere kant van haar artistieke persoonlijkheid zien, die aandacht, uitdaging en stimulans verdient.

Piket Juryprijs 2019: Tim Terpstra (1987)

Piket Juryprijs 2019: Tim Terpstra (1987)

Bij organisaties als TodaysArt, We Are Public en The Grey Space in the Middle heeft Tim zich er altijd voor ingezet om ook met de meer schurende kunstvormen de harten van het publiek te veroveren. Tim treedt niet op de voorgrond, maar is bij uitstek degene die ‘in de coulissen’ mensen weet te motiveren. Met zijn energie en enthousiasme heeft hij er veel toe bijgedragen dat het initiatief We Are Public ook in Den Haag een game changer is geworden. Het publiek blijkt bereid om overal in de stad het onbekende te komen ervaren. Deze mede door Tim gewekte nieuwsgierigheid geeft het initiatief zijn buitengewone reikwijdte. Tim is te jong om deze Juryprijs als een waardering voor zijn ‘oeuvre’ te kunnen opvatten. Het is veeleer een teken van appreciatie, en een aanmoediging om zo door te gaan.

Uitreiking Piket Kunstprijzen 2019: een avond vol hoogtepunten

Het is even na achten wanneer, op maandag 25 november, een enthousiast gezelschap de sfeervolle zaal van Theater Diligentia in Den Haag begint te vullen voor de zesde uitreiking van de Piket Kunstprijzen. Presentatrice Paula Udondek heet de aanwezigen hartelijk welkom en herinnert nog even aan de zonnige septemberdag toen de genomineerden werden gepresenteerd in de bibliotheek aan het Spui. Nu is het dan zo ver!

54 genomineerden
Er is vanzelfsprekend applaus voor Louise de Blécourt en Taco Hovius, respectievelijk directeur en voorzitter van de Stichting mr. F.H. Piket, die op hun beurt de aanwezigen welkom heten. De Blécourt wijst op de portretten die op het achterdoek worden geprojecteerd: alle genomineerden sinds 2014. “We hebben er inmiddels 54! Dat schiet lekker op zo.” De Blécourt benadrukt het belang van het feit dat de Stichting mr. F.H. Piket de genomineerden
blijft volgen en hen onder de aandacht van het publiek blijft brengen. Hovius vertelt in dat kader over de samenwerkingsprojecten tussen oud-genomineerden die door de Stichting worden gestimuleerd. Mattia Papp (genomineerde schilderkunst 2017) werkt samen met Claire Hermans (genomineerde dans 2017) aan een productie en ook Beaudil Elzenga (genomineerde toneel 2016) en Rutkay Özpinar (genomineerde dans 2014) hebben elkaar gevonden. Naar verwachting zullen beide producties in 2020 te zien zijn.

Lekker eigenwijs
Dan is het woord aan Peter Zwaan, de Haagse kunstenaar die dit jaar de trofee van de Piket Kunstprijzen heeft gemaakt. Vier grote en zes kleinere zilverkleurige wijzende handen staan voor winnaars en genomineerden klaar op het toneel. Zwaan legt uit dat zijn eigen hand als basis voor de trofee heeft gediend. “Handen zijn het gereedschap van de beeldend kunstenaar, maar ze zijn ook een expressiemiddel natuurlijk. En ik vind de hand ook heel symbolisch; als kunstenaar probeer je met je werk immers iets te grijpen, iets vast te pakken.” Hij vertelt dat hij voor zijn sculptuur een aantal mallen heeft gemaakt door zijn hand in alginaat te dompelen, een poeder dat je met water kunt mengen waarna het mengsel uithardt tot een rubberachtige substantie. “Het is het spul dat ook wordt gebruikt voor het aanmeten van kunstgebitten.” Het uiteindelijke afgietsel is gemaakt van een kunststof vermengd met metaalpoeder. Dat laatste geeft de trofee van 2019 zijn feestelijke glans. Over Udondeks vraag of hij de genomineerden nog iets zou willen meegeven, hoeft hij niet na te denken: “Vooral lekker eigenwijs de dingen blijven maken die in je hoofd opkomen.”

Winnaars 2019

Schilderkunst: Jordan Herregraven
“We waren in een luxepositie”, zegt jurylid Suzanne Swarts (Museum Voorlinden). “Er was zoveel talent dit jaar. Onze longlist was echt erg long.” Voor haar collega Maarten Demmink (Demiak) was het zijn laatste jaar als jurylid. ‘Wat langer in de jury zitten leert je om de dingen wat meer tijd te geven, jezelf de tijd te gunnen om wat langer rond te kijken.” Wie hem gaat opvolgen is al bekend, maar Maarten houdt het nog even stil. Een advies aan zijn opvolger heeft hij niet: “Hij heeft zijn ogen open en staat midden in de kunstwereld. Ik wens hem vooral veel plezier!” De prijs in de categorie schilderkunst gaat naar Jordan Herregraven, die geheel overdonderd lijkt: “Het is nogal een eer.” Het juryrapport omschrijft Jordan als iemand die zijn eigen universum bouwt, waarbinnen alles op zijn plaats valt, en noemt zijn werk ‘een ontdekking’.

Dans: Sara de Greef
‘We waren het vrij snel eens over de shortlist”, zegt jurylid Stacz Wilhelm (Korzo). “Maar dan heb je nog die volgende beslissing.” “Je houdt van ze, van allemaal, dat kan niet anders”, vult zijn collega Isabelle Chaffaud (Meyer-Chaffaud) aan. “En dan gaat het meer om wie die extra push nodig heeft.”  “Dit betekent heel veel voor me”, zegt winnaar Sara de Greef. “De prijs komt op een moment van overgang tussen school en de professionele wereld, juist nu ik geen werk heb en ook geen concrete plannen. Dans geeft me een gevoel van purpose. Ik hoop zo lang mogelijk en zoveel mogelijk met dans en choreografie bezig te kunnen zijn en dat met zoveel mogelijk mensen te kunnen delen.” In haar rapport noemt de jury Sara ‘een natural born creator‘. De prijs is bedoeld om haar aan te moedigen zich als choreograaf verder te ontwikkelen.

Toneel: Naomi van der Linden
Jurylid Antoinette Jelgersma (Het Nationale Theater) vertelt dat ook de vakjury toneel een lange lijst had: “En ze zijn allemaal goed en sterk.” Voor Jelgersma’s collega David Geysen (Dégradé) was het eveneens het laatste jaar. “Wat ik het meest zal missen? Mijn collega juryleden!”,stelt hij vast. “Ik heb enorm van het jurylidmaatschap genoten.” Davids opvolging is ‘nog in de onderzoeksfase’ maar hij heeft al wel een tip: “Kijk breed, want het is een tijd waarin hokjes verdwijnen en disciplines vervagen. Het is trouwens ook weer een tijd van doe-maar-niet, een tijd waarin ouders hun kinderen weer afraden om in de kunst te gaan. Een prijs als de Piketprijs geeft jonge mensen moed, durf om toch in de kunst te stappen.” Winnaar Naomi van der Linden straalt. “Ik ben zo blij. Het is een feest!” Het juryrapport zegt dat haar activiteiten als theatermaker aandacht, uitdaging en stimulans verdienen. En dat komt prachtig uit, want Van der Linden ‘wil nog zoveel verhalen vertellen.’

Juryprijs 2019: Tim Terpstra
Het lijkt een Piket-traditie te worden: de winnaar van de juryprijs wordt onder vals voorwendsel naar het theater gelokt, zit nietsvermoedend in de zaal en is volkomen sprakeloos wanneer dan ineens zijn of haar naam wordt genoemd. Zo ook Tim Terpstra: ‘Ik ben flabbergasted…’ Terpstra krijgt de juryprijs voor zijn werk bij organisaties als TodaysArt, We Are Public en The Grey Space in the Middle, waar hij zich, aldus het juryrapport, vooral sterk heeft gemaakt voor ‘de meer schurende en gewaagde kunstvormen’. Het juryrapport wordt voorgelezen door juryvoorzitter Marjolein de Jong (oud-wethouder cultuur). De Jong vertelt desgevraagd dat ze het voorzitterschap echt interessant vond. “De jury bestaat uit mensen met veel kennis en ervaring. Ik was daar zeer van onder de indruk. Het is bijzonder om te zien hoe men een afweging maakt. Dat je genomineerd wordt, betekent dat je opvalt. Maar ook je verhaal is van belang, dat je nadenkt over wat je doet.”

Piket-traditie
Een andere Piket-traditie is dat het programma van de uitreiking wordt opgeluisterd door oud- winnaars en -genomineerden. Vanavond zijn dat Lennart Lahuis (winnaar schilderkunst 2015) en Youri Jongenelen (genomineerde dans 2015), die met Julia Zuurbier Pop-up Dance vormt. Lennart vertelt hoe het hem sinds 2015 is vergaan, over tijd en het schemergebied tussen verschijnen en verdwijnen en over waar kunst en wetenschap elkaar kunnen ontmoeten.

Sprookjesachtig ballet
Pop-up Dance brengt een deel uit Assepoes, een ‘huiskamerversie’ van het grote sprookjesballet, waarin het hele verhaal op 16 vierkante meter wordt verteld met behulp van een soort toverkabinet…

Tekst: Anna Beerens, foto’s: Janneke van Beek

Nieuws

13 december 2019 | Nieuws

Dégradé komt met ‘helse’ voorstelling

Lees meer
25 november 2019 | Nieuws

Piket Art Prizes 2019: here are the winners!

Lees meer
| Nieuws

Dit zijn de winnaars van de Piket Kunstprijzen 2019

Lees meer
21 november 2019 | Nieuws

Vijf vragen aan jurylid Isabelle Chaffaud

Lees meer
Meer nieuws