In de aanloop naar de bekendmaking van de winnaars van de Piket Kunstprijzen wordt de jury aan de tand gevoeld. Jurylid Isabelle Chaffaud (dans) vertelt dit keer alles over het jurylidmaatschap. Op maandag 25 november worden de prijzen uitgereikt in Theater Diligentia in Den Haag.
Wat spreekt je aan in het jurylidmaatschap?
“Door binnen de dansscene met al zijn diversiteit op zoek te gaan naar nieuw talent, word ik uit mijn eigen zone of practice gehaald en dat is erg opwindend. Er zit enorm veel leven in de danswereld! Het is bovendien echt een privilege om met de andere juryleden aan één tafel te zitten. De vergaderingen die door het jaar worden gehouden, zijn momenten van uitwisseling en delen. En daarnaast gaat het om de toekomst van de kunst, praten over de wijze waarop
kunst nu gemaakt wordt en nieuwe invalshoeken zien.”
Hoe pak je het jurylidmaatschap aan?
“Den Haag biedt heel veel mogelijkheden om nieuwe dansers en makers te ontdekken – jonge dansers (vaak nog in opleiding), rijpere dansers, van klassiek tot world dance, dansers die bij onafhankelijke projecten betrokken zijn of juist binnen een gevestigde instelling werken. Stacz Wilhelm en ik proberen zoveel mogelijk en ook zoveel mogelijk verschillende voorstellingen te zien. Ik zoek binnen een groep of gebied naar de persoon die zich onderscheidt, naar degene die iets heel eigens heeft, iets dat mijn nieuwsgierigheid wekt. En dan probeer ik deze mensen in dat jaar te volgen en te zien hoe ze zich evolueren. Maar we volgen ook de ontwikkeling van kandidaten gedurende een aantal jaren.”
Hoe is de samenwerking met de overige juryleden en de voorzitter?
“Ieder jurylid heeft op zijn eigen manier en vanuit zijn eigen professionele achtergrond een speciale toewijding voor zijn vakgebied. We spreken door die verschillende achtergronden niet altijd dezelfde taal, maar de bevlogenheid en passie delen we absoluut. Het dwingt mij om heel goed te luisteren naar andermans argumenten, waaróm hij/zij iets vindt. Ook binnen de discipline dans, met Stacz Wilhem als programmeur/dansproducent en mezelf met mijn achtergrond als danser / choreograaf, hebben wij flinke discussies over wie te nomineren en de uiteindelijke winnaar.”
Wat zou je de genomineerden willen meegeven?
“Die laatste drie – dat zijn voor mij alle drie winnaars! De beslissing hangt soms maar op heel kleine dingen. Maar wat ze door die nominatie zouden moeten zien en voelen, is dat wij ze willen steunen in de richting die ze gekozen hebben en vertrouwen hebben in hun professionele ontwikkeling.”
Waarom is het zo belangrijk dat er een prijs is voor jonge makers?
“Of je nu net je intrede doet in het professionele leven, of juist je artistieke signatuur wilt bestendigen – steun die jonge makers in staat stelt off the beaten track te gaan, is ontzettend belangrijk. Een financiële bijdrage, zichtbaarheid, nieuwe contacten; het geeft allemaal mogelijkheden om je weg te bestendigen of opnieuw uit te vinden.”