De première van de voorstelling Over Nachten bij Theater Rabarber in Den Haag afgelopen zondag 1 mei was een succes. “Ik ben superblij”, vertelde regisseur Beaudil Elzenga, voormalige genomineerde in de categorie Toneel van de Piket Kunstprijzen 2016, na afloop. Een zaal vol met kinderen en ouders keken ademloos naar de voorstelling die is gebaseerd op het boek Wonderlijke Nachten van Godfried Bomans. Claire Hermans, oud-genomineerde Dans in 2017, vond het een ‘cadeautje om acteren, zingen en dansen te combineren’. Voormalig Piket-jurylid (Toneel) David Geysen schreef de tekst van de voorstelling.
Met een minimaal decor wordt in Over Nachten de verbeelding aangesproken. Acteurs Jacob de Groot en Claire Hermans gebruiken alledaagse spullen, zoals een prullenbak, een grote lap stof om de fantasie van het kleine jongetje Jacob uit te beelden en dat pakt heel goed uit. De voorstelling gaat over de kleine Jacob die samen met een kabouter, gespeeld door Claire, spannende avonturen beleeft in de nachtelijke uurtjes. Hij had altijd al het gevoel niet alleen te zijn in huis. Op een gegeven moment ontmoet hij een kabouter in zijn slaapkamer. “Alleen kinderen kunnen kabouters zien”, legt Jacob uit, volwassenen niet. Kabouter Claire checkt dit bij de kinderen in de zaal, die hier direct op ingaan. “Ik heb ook een kabouterhuisje in de tuin”, zegt een kind uit het publiek.
Samen met Claire begint Jacob zijn nachtelijke avontuur. Een speelgoedleger komt tot leven en met een omgekeerde zilverkleurige prullenbak op haar hoofd transformeert Claire moeiteloos tot tinnen soldaat. De soldaat verklapt dat hij die avond gaat trouwen met een muis in het keukenkastje. Jacob wil er dolgraag bij zijn. Wanneer hij de soldaat heeft bevorderd tot een hogere rang, mag hij het feest bijwonen. Hij ziet meteen dat een muis op het trouwfeest gretig zijn boterhammen voor de volgende dag opeet, maar laat het er maar bij zitten.
Jacob zegt dat hij met zijn bed hoog door de lucht zou willen zeilen. Natuurlijk kan dat, volgens de kabouter die een zwabber neerzet als mast en de lakens van het bed gebruikt om zeilen te maken. Het publiek moet heel hard blazen voor wind in de zeilen. Al gauw gaat de boot richting China.Het laken transformeert tot leeuw en er volgt een zinderende leeuwendans. Daarna ontmoet Jacob de Chinese keizer, die hij zelfs een nachtje mag vervangen. Jacob houdt een speech waarbij hij bepaalt dat een week voortaan bestaat uit twee zaterdagen en drie woensdagmiddagen en bestelt een grote hoeveel ijs om meteen op te eten. “Heel veel ijs”, schallen de kinderen luidkeels mee vanuit het publiek. De kabouter wijst Jacob al snel terecht. Een ongelimiteerde hoeveelheid ijs en alleen maar vrije dagen maken niet per se gelukkiger. Jacob heeft buikpijn van het vele eten en wil toch graag weer naar zijn veilige slaapkamer.
In zijn slaapkamer belandt Jacob nog in de vissenkom van zijn vis die hij steeds maar vergeet te voeren. Hij krijgt daarom als gast van zijn vis ook niets te eten. In een zee van bellenblaas vertelt de vis haar verhaal. Kinderen in het publiek prikken de bellen kapot die de zaal inkomen. Maar de nacht is nog niet ten einde. Samen met Kabouter tuurt hij door de ramen in zijn buurt waar hij een meisje met twee vlechtjes in bed ziet liggen. Het meisje is stervende, vertelt de Kabouter die wijst naar een oude man in een stoel bij het bed. De man staat langzaam op, neemt het meisje in zijn armen en draagt haar weg. Het is te zien als een ingenieus schimmelspel. Daarna is babygehuil te horen. Een ooievaar gespeeld door Claire komt een baby afleveren in het huis van Jacob. Kabouter waarschuwt dat er een moment komt dat Jacob haar niet meer kan zien. Hij schrijft daarom alle avonturen op in een boek, maar hij belooft plechtig aan Kabouter ook om een theatervoorstelling van hun avonturen maken. En zo geschiedde.
Het publiek was lovend. “Ook leuk voor volwassenen”, merkt een bezoeker op na afloop. Ook Claire viel op met haar prachtige zangstem en haar overtuigende spel waarmee zij de kinderen meenam in de fantasieën van Jacob. Over Nachten is nog tot 7 mei te zien bij Theater Rabarber in Den Haag. De voorstelling werd mede gefinancierd door de Stichting mr. F.H. Piket en de gemeente Den Haag.