Terug naar overzicht

20 juni 2024 | Nieuws

Nieuw jurylid Pietertje van Splunter is ‘niet bang voor een beetje kleur

Kunstenaar en mede-oprichter kunstenaarsinitiatief Quartair Pietertje van Splunter vormt vanaf dit jaar samen met Johan Gustavsson van de experimentele kunstruimte 1646 in Den Haag de vakjury Schilderkunst van de Piket Kunstprijzen. “Superleuk. De prijs is een grote stimulans voor jonge kunstenaars. Nu ik ben gevraagd als jurylid ben ik nog alerter op jong kunstenaarstalent”, zegt Pietertje.

Van Splunter maakte samen met haar partner, kunstenaar Zeger Reyers, ruim twintig jaar kunst in de openbare ruimte. Zo bouwden zij samen een drijvende houten kerk midden op een plas bij Kamerik. “Die stond symbool voor de schuilkerk die ooit op die plek had gestaan. Smienten overwinteren op deze plas en zij konden letterlijk schuilen.” Zeger en Pietertje creëerden  samen tientallen werken verspreid over heel Nederland.

‘Werk dat ik zelf aan de muur wil hangen

Tegenwoordig richt Pietertje zich weer op het maken van autonoom en vooral kleurrijk werk. “Ik voelde me steeds meer een projectleider en was het merendeel van de tijd bezig met het aanvragen van vergunningen. Er komt zoveel kijken bij het plaatsen van kunst in de openbare ruimte, zoals ‘is het werk hufterproof?’ of ‘is er duurzaam hout gebruikt’? In 2018 gooide Pietertje daarom het roer om en besloot om zich weer vol te storten op het schilderen. “Ik ben niet bang voor een beetje kleur. Nu kan ik ook weer werk maken dat ik daadwerkelijk zelf kan optillen en zelf ook aan de muur zou willen hangen.”

‘Sfeer schilderij belangrijker dan boodschap’

Pietertje ziet zichzelf vooral als een colorist. “Ik vind de sfeer van een schilderij belangrijker dan de boodschap.” Haar schilderijen ademen kleur. “Momenteel ben ik op de abstracte toer: de kleur zelf is het belangrijkste onderwerp. Kleur is een taal die iedereen spreekt: het maakt niet uit of je uit Rusland of China komt om mijn werk te begrijpen.” De kunstenaar houdt van ‘strakke vormen’. “Maar het moet niet saai zijn. Een perfecte vierkante vorm zul je niet snel zien in mijn werk. Ik werk naast verf veel met stof.” Ze heeft een prachtig atelier aan de Toussaintkade in Den Haag. Bij bij artist-run space Quartair,  dat al dertig jaar bestaat, zit een bont gezelschap van kunstenaars. Er is ook een ruimte waar tentoonstellingen georganiseerd worden en kunstenaars kunnen exposeren. Marieke Peeters, winnaar van de Piket Kunstprijzen in de categorie Schilderkunst in 2022, is toevallig één van de kunstenaars die in het najaar bij Quartair exposeert. “Dit is altijd een plek geweest waar kunstenaars kunnen experimenteren. Als een expositie niet slaagt, is dat niet erg. We bieden juist ruimte om dingen uit te proberen: van installaties tot exposities”, zegt Pietertje.

Pietertje kraakte haar huidige atelier

“Ik kom totaal niet uit een creatief gezin. Desondanks was ik altijd in de weer met potloden en viltstiften. Ik ging zelfs als tiener met de bus naar Rotterdam om goeie verf te kopen.” De kunstenares groeide op in een klein Zeeuws dorp waar amper schilderbenodigdheden verkrijgbaar waren. Ik loog tegen mijn ouders toen ik naar de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten ging. Ten minste, ‘ik zei dat ik voor de richting grafisch vormgeving had gekozen’”, zegt Pietertje met een lach. In Den Haag dompelde zij zich onder in het kraakcircuit. “Ik wilde altijd al een keer in een kraakpand wonen”, vertelt Pietertje. Samen met anderen kraakte ze haar huidige atelierruimte en ze kan letterlijk door het raam naar haar woning in de achtergelegen straat kruipen. Ze heeft al wat jonge kunsttalenten op het oog. “Ik houd exposities nauwgezet in de gaten en vraag rond. Johan en ik zijn het vaak snel eens en herkennen kwaliteit. Ik heb al zeker drie mensen op het oog”, verklapt de kunstenares.

Foto’s: Dana La Monda
Tekst: Tanja Verkaik