Terug naar overzicht

16 december 2022 | Nieuws

Narges maakte kunstzinnige ode aan thuiszorghulp

Narges Mohammadi, winnaar Piket Kunstprijzen 2021 in de categorie Schilderkunst, heeft voor het Stedelijk Museum Schiedam en installatie gemaakt met de titel Onzichtbare handen. Een ode aan de thuiszorghulp. De kunstenares werkte een zomer zelf in de thuiszorg en liet zich inspireren. “Het gaat over de thuiszorg en met name mijn ervaringen”, vertelde Narges in het radioprogramma Kunststof aan presentator Frénk van der Linden. De tentoonstelling is tot 10 2023 april te bezoeken in het Schiedamse museum. 

“Je ziet in de installatie de contouren van een appartement. Die contouren houden de objecten van gum vast, van een afstandsbediening tot flacons. Het zijn objecten die vaak worden vastgepakt, maar eigenlijk nooit worden schoongemaakt”, legde Narges uit, die ook een logboek bijhield over haar belevenissen in de thuiszorg. Alle objecten in de installatie zijn gekneed in gum, een materiaal dat voor Narges symbool staat voor het verwijderen van het ongewenste. Een gum verwijdert niet alleen, maar verdwijnt zelf ook steeds een stukje verder. Net als de schoonmaker, die onzichtbaar blijft in de samenleving, en van wie er door het steeds opnieuw grondig poetsen steeds minder overblijft. Letterlijk, omdat het werk zo vermoeiend en overweldigend is dat het zijn tol eist, maar ook omdat schoonmaakwerk zo vluchtig is. De uren die erin worden gestoken komen nooit meer terug, terwijl het huis in een mum van tijd weer vuil wordt.

De kunstenares werd door het Stedelijk Museum Schiedam gevraagd of zij een kunstwerk wilde maken over de geschiedenis van Schiedam. “Ik ben juist iemand die kunst maakt vanuit een eigen ervaring of emotie, daarom besloot ik om te gaan werken in Schiedam. Omdat ik de stad ook niet kende.” Ze zag een oproep van schoonmaakbedrijf Gom. “Toen dacht ik aan schoonmaakwerk en kwam ik uit bij de thuiszorg. Fijn om werk te doen dat bij mij past. Ik stapte daar naïef in. Na de eerste werkdag besefte ik mij dat er veel raakvlakken waren met het werk van mijn moeder”, zei Narges. Haar moeders Afghaanse papieren waren na aankomst in Nederland niets waard en toen begon zij als thuiszorgmedewerker. In de installatie is ook een audiogesprek te horen met haar moeder.

Beluister hier het hele Kunststof-interview terug.

 

 

Foto: Hessel Waalewijn