30 maart 2022 | Nieuws
Na de succesvolle samenwerking tussen Lindertje Mans van Firma MES en Roald van Oosten bij TECH: The Life And Death Of A Sex Robot maakten zij een nieuw stuk. Van 21 april t/m 4 juli is het meeslepend gedachte-experiment The Gaia Hypothesis te zien in de theaters.
In de muzikale performance transformeert Mans tot een diepzeevis, een ruimtesonde en een menselijke cel: drie personages die hun visie op de toekomst van de mensheid geven. Hoe denkt een vis over de toekomst van de mens? In The Gaia Hypothesis komen biologie en filosofie samen in een theatraal concert vol duistere synthpop en spoken word. Een reis door alle lagen van het universum.
Lindertje Mans’ nieuwe performance is geïnspireerd op de De Gaia Hypothese, geformuleerd door wetenschappers James Lovelock en Lynn Margulis in 1969. Zij stellen dat leven op aarde altijd in stand gehouden zal worden en beschrijven daarbij alle levende materie op aarde als één organisme. Als we allemaal onderdeel zijn van hetzelfde systeem, misschien kunnen andere delen van het systeem dan vertellen hoe het verder moet met ons?
In 2019 verkoos recensent Vincent Kouters van de Volkskrant de performance TECH: The Life And Death Of A Sex Robot als winnaar in de categorie Beste compositie/ soundscape/ nieuwe muziek voor theater. Nu werken dezelfde makers weer samen aan The Gaia Hypothesis. Lindertje Mans studeerde performance aan de Toneelacademie Maastricht en muziektheater aan het Conservatorium in Den Haag. Ze is kernlid en mede-oprichter van Firma MES. Roald van Oosten is muzikant en componist. Zijn werk reikt van pop tot duistere soundscapes. Hij begon zijn carrière als frontman van de band Caesar. In 2019 maakte hij bij het National Theatre in Londen de muziek voor het het stuk When We Have Sufficiently Tortured Each Other, in regie van Katie Mitchell, met Cate Blanchett. Scenografie en eindregie zijn in handen van Thomas Schoots.
En lees hier de recensie die in de Volkskrant stond! De krant gaf de voorstelling vier sterren.
Foto: Joris-Jan Bos