Juryvoorzitter Winnie Sorgdrager: “Dit jaar herdenken we dat Nederland 75 jaar geleden werd bevrijd van de Duitse bezetting. En met deze bevrijding werden ook de kunsten weer vrij. Want in de oorlog was de kunst gebonden aan strakke richtlijnen van de leiding van het Derde Rijk. Kunstenaars werden beknot in hun artistieke vrijheid. Dat kennen we gelukkig niet meer. Hoewel? Er is wel veel discussie over bijvoorbeeld bloot in de beeldende kunst. Stel je voor dat dat niet meer tentoongesteld mag worden! Jonge mensen moeten gestimuleerd worden in hun artistieke expressie. Daarom is het geweldig dat de Piket Kunstprijzen er zijn: aanmoedigingen voor jong artistiek talent. Dat is in deze tijd van een zekere onverschilligheid ten opzichte van kunst en cultuur des te waardevoller.”
Winnie Sorgdrager heeft een enorme staat van dienst in de Haagse politiek. Sorgdrager was in het Kabinet Kok I minister van Justitie (1994-1998) en vervolgens korte tijd lid van de Eerste Kamer. Hiervoor werkte zij als officier van justitie in Almelo en als advocaat- generaal en procureur-generaal bij het gerechtshof in Arnhem. In 2000 werd Sorgdrager voorzitter van de Raad voor Cultuur, waarna zij in 2006 lid van de Raad van State werd, een functie die zij tot 1 mei 2018 bekleedde. Daarnaast bekleedde zij talloze bestuursfuncties, waaronder bestuursvoorzitter van Stroom en van het Asko|Schönberg ensemble. In 2018 werd Sorgdrager benoemd tot minister van Staat, een eretitel die in uitzonderlijke gevallen wordt toegekend aan politici of staatslieden die geen publieke functie meer vervullen.
Kunstenaar Joncquil de Vries studeerde in 1998 af aan de Academie St. Joost in Breda in de richting Schilderen/Monumentaal. Joncquil staat bekend als schilder van figuratief en fantasierijk werk. Hij is een veelzijdig kunstenaar, die niet alleen schildert, tekent en fotografeert, maar ook sculpturen, installaties en videowerken maakt. Het overkoepelende thema is het verstrijken en stilstaan van de tijd. De invloed die tijd heeft op de verandering van de context van onze ideeën, interpretatie en betekenis van beelden en de omgeving waar wij ons in bevinden. Zijn werk is regelmatig te bewonderen op tentoonstellingen in binnen- en buitenland.
Na de kunstacademie in Maastricht te hebben afgerond en een studie kunstmarketing aan de Rijksuniversiteit Groningen te hebben gevolgd, begon Suzanne Swarts in 2005 als stagiaire bij de Caldic Collectie – de private kunstcollectie van Joop van Caldenborgh. Deze verzameling, waarbij Swarts zich ontwikkelde tot hoofdconservator, groeide uit tot wat nu heet Museum Voorlinden: een particulier museum voor moderne en hedendaagse kunst in Wassenaar dat in september 2016 haar deuren opende voor het publiek. Swarts is daar directeur.
Na zijn studie sociale psychologie aan de Universiteit Leiden was Stacz Wilhelm jarenlang actief in het Haagse kunstenaarsinitiatief Maldoror. Vanaf 1998 werkte hij bij het Korzo theater, waar hij sinds 2001 de productieafdeling leidde en sinds 2008 een unieke serie zondagmiddagen programmeerde met choreografisch talent uit binnen- en buitenland. Hij was een van de initiators van het succesvolle tourneeformat DansClick dat tientallen jonge choreografen in de Nederlandse schouwburgen introduceerde, en van het Europese netwerk Danse Qui Danse. Van 2018 tot 2020 was Wilhelm artistiek leider van Korzo’s dansproductiehuis en dansprogrammeur van het Korzo theater. In 2021 is hij als artistiek adviseur verantwoordelijk voor de programmering van de Nederlandse Dansdagen in Maastricht. Tevens initieerde hij samen met de choreograaf Samir Calixto de internationaal opererende dansorganisatie Matter Affects.
Danser en choreograaf Isabelle Chaffaud groeide op in Tours, Frankrijk. Na een danscarrière bij gerenommeerde gezelschappen zoals de Batsheva Dance Company en het Nederlands Dans Theater I, vormde ze met haar partner en mede-danser Jérôme Meyer het choreografenduo MCDance MEYER-CHAFFAUD. Hun choreografieën waren al te zien bij onder meer Scapino Ballet Rotterdam, Introdans, Korzo producties en het Ballet de Genève, maar ook op multimedia-festivals zoals TodaysArt. Isabelle is medeoprichter van CLOUD/Danslab het Haagse platform voor onderzoek naar dans en performancekunst. Zij doceert aan o.a. het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en Codarts University of Arts in Rotterdam. Vanaf 2017 ontvangt MEYER-CHAFFAUD een meerjarige subsidie van de gemeente Den Haag.
Nadat actrice Antoinette Jelgersma afstudeerde aan de Toneelschool Arnhem in 1984 werkte ze onder meer bij het Publiekstheater, het Ro Theater en het Onafhankelijk Toneel. Sinds 1997 is ze vast verbonden aan het Nationale Toneel, tegenwoordig Het Nationale Theater. Ook acteert ze in films en tv-series. Zo speelde ze koningin Juliana in Beatrix, Oranje onder vuur. Voor haar hoofdrol in Over Dieren van Elfriede Jellinek werd ze genomineerd voor de Theo d’Or, de belangrijkste Nederlandse toneelprijs voor vrouwen. In 2015 won ze de Colombina, de toneelprijs voor meest indrukwekkende vrouwelijke bijrol, voor haar rol in Genesis.
John de Weerd, programmeur van Zaal 3 in Den Haag en Theaterfestival de Parade, studeerde in 2007 af van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (Fine Arts/Sculpture) in Den Haag. Hij heeft zijn sporen ruimschoots verdiend in de culturele sector. Tot zijn opdrachtgevers behoorden onder meer TodaysArt, Crossing Border, Fiber Festival en Rewire. In 2013 richtte De Weerd vanuit Theater aan het Spui Zaal 3 op: de springplank voor jong talent in Den Haag. Daarnaast is hij lid van de VSCD Mimejury.