17 februari 2021 | Nieuws
Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 41: Lennart Lahuis, winnaar Piket Kunstprijzen in de categorie Schilderkunst 2015.
Lennart werkte een jaar lang aan één zinnetje. Het ging om de woorden When is it that we feel change in the air die door vier objecten in stoom worden uitgeblazen. Vanaf 14 maart tot 25 juli is de installatie te bewonderen tijdens de tentoonstelling In The Age Of Post-Drought in museum Le Grand-Hornu in de gelijknamige Belgische plaats Hornu. “Alsof je adem in de koude lucht uitblaast, zo verschijnen de woorden”, omschrijft Lennart de installatie. “De apparaten worden geactiveerd door middel van een bewegingssensor”, vertelt Lennart. Technisch bleek het nog een hele klus te zijn om dit voor elkaar te krijgen. Een voordeel van corona was, dat Lennart meer tijd had om zijn creatie te perfectioneren. De locatie van de tentoonstelling is bijzonder. Le Grand-Hornu is een historisch industrieel mijnbouwcomplex. “Vanaf het begin van de industriële revolutie in de 19e eeuw tot aan de eerste decennia van de 20e eeuw werden op deze plek ook stoommachines gemaakt. In de tentoonstelling combineer ik bouwtekeningen van die stoommachines, die belangrijk waren voor de ontwikkeling van mijnbouw in die regio, met mijn stoomobjecten.”
Foto’s van het stoomproject van Lennart Lahuis
Rode draad in het werk van de kunstenaar is het onderwerpen van tekst en beeld aan natuurlijke processen zoals verbranden, verdampen en eroderen. Door dit terugkerend thema in zijn werk viel Lennart destijds al op bij de jury van de Piket Kunstprijzen. “Ik merk wel dat het werk dat ik maak steeds tijdrovender wordt om te ontwikkelen.” Hij werkt ook aan een ander project waarvoor hij evenals het bovenstaande project steun kreeg vanuit het Mondriaan Fonds en Stichting Stokroos. “Ik werk aan een hedendaagse astronomische klok. Het wordt een zeldzaam model zonder wijzers.” Deze astronomische klok geeft onder andere de zonnetijd, de maanstand en het dierenriemteken aan. “De rotatie van planeten wordt als uitgangspunt genomen. Ik maak wijzerplaten voor deze klok waarop afbeeldingen geprint zijn en vier ringen in worden gefreesd. Deze ringen draaien heel langzaam op verschillende snelheden, waardoor je informatie over astronomische tijd zult kunnen aflezen. Daardoor wordt de afbeelding echter ook gefragmenteerd en komt het maar eens in de 28 jaar weer bij elkaar om het in zijn geheel te tonen”, legt hij uit.
Door alle maatregelen die het publieke leven grotendeels stil leggen mist Lennart de spontane contacten en feedback op zijn werk in deze bijzondere tijden. “Het is jammer dat er minder mogelijkheden zijn om te delen waarmee je als kunstenaar bezig bent en ik mis die toevallige ontmoetingen waardoor je nieuwe ideeën opdoet en contacten legt.” Ook financieel is dit een uitdagende tijd. “Kunstbeurzen die wegvallen, tentoonstellingen die telkens uitgesteld worden. Ik vraag me daarnaast zoals iedereen ook af wat blijvende veranderingen zijn. Er wordt in de beeldende kunst bijvoorbeeld vaak automatisch ver over de grenzen gekeken om te volgen wat er gaande is, ik vraag me af of in tijden van verminderde mobiliteit misschien blijvend op een andere manier naar het lokale gekeken wordt”, zegt Lennart.
Als gevolg van corona liepen Lennarts projecten vertraging op. Hij hoopt later dit jaar zijn nieuwe werk te kunnen tonen in een solotentoonstelling bij zijn galerie in Den Haag: Dürst Britt & Mayhew. “Ik heb nog meer werk gemaakt dat is voortgekomen uit mijn stoomobjecten dat ik graag wil tonen.” Lennart heeft daarnaast nog een andere ambitie. “Ik wil in de toekomst een product ontwikkelen in het verlengde van mijn stoomobjecten. Dit staat nog in de kinderschoenen, maar daar wil ik de komende tijd wel aan werken”, besluit hij.