Terug naar overzicht

27 augustus 2020 | Nieuws

De Piket Kunstprijzen in coronatijd (38): Afra Eisma

Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de jonge kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 38: Afra Eisma, genomineerde voor de Piket Kunstprijzen in de categorie Schilderkunst van dit jaar.

“Ik werk met keramiek en textiel en met veel kleur”, vertelt Afra, die haar kunst omschrijft als een ‘explosie van kleur en energie’. Ook het schilderen komt terug, maar niet op de traditionele manier. “Ik beschilder bijvoorbeeld keramiek en wandkleden.” Ze legt zich niet graag vast op één specifieke uitingsvorm.

De nominatie voor de Piket Kunstprijzen zag de Haagse totaal niet aankomen. “Zo cool! Ook geweldig dat alle genomineerden 2000 euro krijgen.” Ze kent Ciro Duclos en Lorena van Bunningen die eveneens in de categorie Schilderkunst een nominatie in de wacht sleepten. “Ik ben niet van de competitie en gun het iedereen, maar ik weet wel wat ik zou doen met het prijzengeld als ik win. Dan wil ik een nieuwe oven aanschaffen om porselein in te bakken en heel veel olieverf in alle kleuren kopen”, zegt Afra, die zichzelf omschrijft als een ‘obsessieve kunstenaar’ die veel werk produceert. De Haagse is naast kunstenares al van jongs af aan activistisch ingesteld. “Mijn kunst is niet politiek, maar ik vind het wel belangrijk om de wereld een klein beetje mooier te maken.” Afra strijdt onder meer voor gelijke rechten, klimaat en steunt Kick Out Zwarte Piet en Black Lives Matter. “Ik maak me zorgen over grote, maatschappelijke kwesties.”

Impact van de maatregelen

Een residency in het zuiden van Japan ging niet door vanwege de coronamaatregelen. “Die is opgeschoven naar volgend jaar”, vertelt Afra. Toen de pandemie losbarstte was zij ook in Japan voor twee shows en kwam vast te zitten. “Uiteindelijk kon ik pas in april terug.” Dat haar oma de ziekte kreeg en er uiteindelijk aan overleed, maakte de afstand van huis extra moeilijk. “Gelukkig was ik op tijd terug in Nederland voor de begrafenis. Dat afscheid was heel mooi.” Afra vindt het fijn om de aankomende tijd wat meer rust te pakken en deze roerige tijd een plekje te geven. “De afgelopen twee jaar heb ik zoveel shows gedaan, het is ook wel fijn om even een stap terug te doen.”

En nu?

Onlangs had Afra een residency in Amsterdam. Haar werk werd letterlijk gebruikt én tentoongesteld in restaurant Diptych in de hoofdstad. “Heel leuk om daar de zomer door te brengen”, zegt zij. Diptych is een bijzonder restaurant dat experimenteert met eten en stikstof. “De gerechten werden op mijn keramiek geserveerd en aan de muur hangen textielen wanddoeken.” Op donderdag 30 juli kon iedereen langskomen om de werken te bekijken. “Door de combinatie van smaken raak je bijna overprikkeld en dat past ook erg bij mijn werk. Er was veel te zien en als toeschouwer kon je dat in alle vrijheid ontdekken.”

Toekomstplannen

“Ik heb dit jaar geen shows/exposities meer op de planning staan”, zegt Afra, die de agenda vrij had gehouden voor de residency in Japan. “Ik wil daarom de komende maanden gebruiken om te reflecteren en nieuw werk te maken in de studio.” Wel gaat de kunstenares op verzoek van de Vleeshal in Middelburg een kunstzinnige reactie maken op het werk van videokunstenaar Pipilotti Rift. “Ik denk dat ik een tekening ga maken van waterverf. Het moet op één A4’tje passen”, zegt zij. Daarnaast hangt er deze zomer werk van Afra in de galerie van Ellen de Bruijne aan de Singel in Amsterdam. “Een prachtige galerie aan de gracht”, besluit de Haagse. In de toekomst wil Afra nog meer ambachtelijke technieken onder de knie krijgen. “Ik zou ook graag naar Zuid-Amerika willen om daar meer te leren over textieltechnieken. Een museale show zou ook geweldig zijn in de toekomst.”

Foto: Hessel Waalewijn