Terug naar overzicht

24 juli 2020 | Nieuws

De Piket Kunstprijzen in coronatijd (30): Firma MES

Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de jonge kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 30: Firma MES.

Impact van de maatregelen

“Bizar”, noemt Roos Eijmers van Firma MES de coronatijd. Samen met Lindertje Mans, Daan van Dijsseldonk en regisseur Thomas Schoots vormt zij het theatergezelschap dat in 2014 werd genomineerd voor de Piket Kunstprijzen in de categorie toneel. Tijdens de try-outperiode van The Biggest Lawsuit on the Planet viel plotseling het doek. “Dat was echt een schok. Constant moesten we onze verwachtingen bijstellen”, vertelt Roos. “Pas na een paar weken viel het kwartje: het hele seizoen gaat niet door.” In het NRC las de actrice onlangs een artikel over podiumkunstenaars die zich laten omscholen. “Veel zzp’ers hebben helemaal geen inkomsten. Dat is echt intens en daar maak ik mij ook echt wel zorgen om. Zelf zijn wij allemaal in dienst van Firma MES, maar ik vraag wel af hoe de toekomst eruit ziet? Daan en ik zijn een stel, dus anderhalve meter afstand is niet nodig, maar wat als een van ons een verkoudheid krijgt. Je wilt dan toch niet het risico lopen dat je iemand besmet”, constateert de actrice, die hoopt dat een tweede golf uitblijft. “Nu is het echt de eindjes aan elkaar knopen.”

En nu?

Firma MES herpakte zich snel na de eerste schok van het cancelen van The Biggest Lawsuit on the Planet. “We kwamen vrij snel op het idee om De Affaire om te bouwen tot wandelpodcast die je ook alleen kan lopen.” De Affaire is een podcast-versie van de theatrale audiotour die het theatergezelschap in 2018 maakte in Den Haag. Deze nieuwe versie leidt iedereen die dat wil langs een spannende route door de Haagse Stationsbuurt. Voor niet-Hagenezen is er een versie die je op elke willekeurige plek kunt luisteren. “Helemaal anderhalve meter proof”, stelt Roos. De podcast is gratis te downloaden via de website van Firma MES. Via Voordekunst kan er een donatie worden gedaan om de makers te ondersteunen. “Dat gebeurt ook”, zegt Roos. Het streamen van voorstellingen zagen de spelers niet als optie. “Ik zie meer in andere locaties of andere vormen van theatermaken, bijvoorbeeld buiten met een koptelefoon. De kracht van theater is in het hier en nu en dat is moeilijk over te brengen via een beeldscherm.”

Toekomstplannen

Gelukkig zijn er ook mooie vooruitzichten. “We spelen in september De Gijzeling in Het Paard in Den Haag”, vertelt Roos. De Gijzeling is een voorstelling over de legendarische gijzeling die in 1974 plaats had in de toenmalige Franse ambassade in Den Haag, een drama dat vijf dagen duurde. “Veel mensen wilden deze voorstelling nog graag zien. Helaas kan dat vanwege de ruimte, nu niet in de ambassadeurskamer in het pand van de voormalige Amerikaanse ambassade. Dit pand diende tijdens de gijzeling als crisiscentrum voor de hulpdiensten. Ik hoop dat het net zo spannend wordt in Het Paard als in de ambassadeurskamer, maar het voordeel van een poppodium is dat je heel mooi met licht kunt werken”, zeg Roos. Nadenken over de toekomst is lastig. “De ene dag ben ik heel optimistisch, de andere dag denk ik ‘wat als het over een jaar nog zo is?’ Dat er maar 27 mensen in een zaal kunnen zitten vanwege de afstand. Ik wil ook niet vasthouden aan een vorm die niet werkt en niet rendabel is”, besluit Roos. In november en januari volgend jaar keert The Biggest Lawsuit on the Planet terug in de theaters. De TECH-monologen worden hernomen in februari 2021.

Foto’s: Sjoerd Derine