Terug naar overzicht

17 juli 2020 | Nieuws

De Piket Kunstprijzen in coronatijd (28): Joyce Zwerver

Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de jonge kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 28: Joyce Zwerver.

Impact van de maatregelen

Joyce, genomineerde van de Piket Kunstprijzen in de categorie Schilderkunst in 2016, ontdekte al ver voor de coronatijd een nieuwe passie: organiseren. Voor het MIR-project was zij dé regelneef. Zij koppelde samen met Anouk Mastenbroek twee kunstenaars aan een paviljoen op Suikerterrein Terra, het terrein van een voormalige suikerfabriek in Groningen waar wordt gewerkt aan innovaties in de groene sector. Joyce had twee projecten in de openbare ruimte gepland voor 2020, maar die schuiven door in verband met corona. “Dat was wel even balen”, zegt de kunstenares. Dit betekent natuurlijk niet dat zij het bijltje erbij neergooit. “Ik zit niet stil. Mijn werk is vooral te vinden in de openbare ruimte, maar ik zat natuurlijk binnen. Ik begon daarom met het bewerken van het platte vlak op oude vakantiefoto’s en dia’s van mijn ouders.” Onder de titel Proposal exposeerde Joyce onlangs de eerste reeks bewerkte foto’s in het Melklokaal in Heerenveen.

En nu?

Op 1 juni is in Groningen het project Terra Incognita losgebarsten. “Het gaat om een reizend atelier. Twee kunstenaars kunnen ieder twee maanden lang werken op deze plek die in transitie is. Het is een soort residency die wordt afgesloten met een expositie.” Tot 2 augustus is het werk van kunstenaar Koos Buist te zien en van 3 augustus tot 27 september neemt Wim Warrink het stokje over. De kunstenaars werken middenin een akker in een soort tent. “Het is heel leuk om ook eens aan de andere kant te staan”,  zegt Joyce. Ze wil meer zogeheten Proposal-werken maken. “Het heet Proposal, omdat het voorstellen zijn voor wat ik kan doen in de openbare ruimte.” De Groningse kunstenares ging vorig jaar enkele maanden op reis naar onder meer Nieuw-Zeeland en Indonesië. “Ik wil ook foto’s van deze reizen gaan gebruiken. Ik kan hierin mijn voorliefde voor materialen kwijt: ik borduur stukken of werk met bladgoud en zilver om bepaalde vlakken in de foto’s te benadrukken.”

Impressie van Proposal

Toekomstplannen

Joyce wil doorgaan met het werken op platte vlakken, maar haar echte passie ligt bij het maken van kunst voor de openbare ruimte. “Dat trekt een divers en groter publiek aan, vooral mensen die normaal niet snel een museum of galerie inlopen. Mijn werk is laagdrempelig, kan door iedereen worden betreden en heeft altijd een vrolijke noot”, zegt Joyce, die graag werkt met kleur. De twee grote projecten in de openbare ruimte die zijn uitgesteld in verband met corona gaan volgend jaar wel door. Het gaat onder andere om een Land Art Project in een bosachtige omgeving in Brabant. “Ik wil daar de bomen als uitgangspunt nemen voor een geometrisch kunstwerk met houten latten in een fel gele contrasterende kleur.” Voor het project Kunstvloed, een route door een Gronings landschap, wil Joyce op een pad tussen volkstuinen een soort kijker creëren. “Je loopt door de kijker en bent afgesloten van de buitenwereld met schermen waardoor je je kunt focussen op het landschap.” Ze denkt dat mensen juist door de coronatijd het landschap in de eigen omgeving herwaarderen. “Ik wil werken met een witte kleur voor de kijker, zodat er nog een groter contrast ontstaat met het landschap”, besluit Joyce. Beide projecten zijn in september 2021 te bewonderen.

Foto: Hessel Waalewijn