Terug naar overzicht

17 juni 2020 | Nieuws

De Piket Kunstprijzen in coronatijd (21): Romy Muijrers

Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de jonge kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 21: Romy Muijrers.

Impact van de maatregelen

Romy Muijrers, genomineerde van de Piket Kunstprijzen in de categorie Schilderkunst 2015, was samen met kunstenaar Paul van Eerden helemaal klaar voor de grote internationale beurs, Drawing Now Paris, die eind maart zou plaatsvinden in Parijs. “Mijn eerste echte internationale tentoonstelling”, zegt Romy. “De beurs werd toen eerst verschoven naar mei, maar het wordt nu uiteindelijk volgend jaar. Het is altijd mijn grote wens geweest om op Drawing Now Paris te exposeren. Ik kom er al jaren. Maar het is begrijpelijk dat het nu is uitgesteld.” Tijdens de kunstbeurs zou project SUITE getoond worden, het gezamenlijke project waarvoor Paul van der Eerden en Romy een subsidie kregen van het Mondriaan Fonds. In SUITE, een serie van tekeningen is het uitgangspunt om op elkaars werk in te breken waardoor er spannende tekeningen ontstaan. Ook in het Ierse Ballina is het werk van Romy te zien. “Een week na de opening brak de coronacrisis uit, daarom is de expositie verlengd tot augustus.”

  Impressie van SUITE.

En nu?

Tijdens de lockdown trok Romy tijdelijk in bij Paul van der Eerden en zijn vrouw in Dordrecht. “Mijn twee banen bij NEST en het Kunstmuseum zijn voorlopig stilgezet en bovendien woon ik erg klein in Den Haag. In Dordrecht heb ik de ruimte om te werken. Bovendien werkte ik al vaak in Pauls atelier. Ik ben nu vooral heel veel aan het tekenen en heb meer tijd om te lezen, sporten en buiten in de tuin te werken.” Op een gegeven moment ontstond het idee om samen te werken aan een serie tekeningen. Beide kunstenaars worden geïnspireerd door poëzie of songteksten, vandaar de naam SUITE. In de muziek bestaan suites uit verschillende ritmes of uit een compositie waarin de samenhangende onderdelen thematisch of tonaal zijn opgebouwd. Ze hebben geen gelijke vorm maar wel een gemeenschappelijke oorsprong. “Ik werk vanuit vlekken. Die maak ik met mijn eigen huid en grafiet”, vertelt de Haagse kunstenaar.

Toekomstplannen

“Ik probeer in mijn werk de huidige situatie wel los te laten, maar tegelijkertijd vind ik het best spannend om te zien hoe het allemaal verder gaat in de toekomst”, vertelt Romy. “Ik wil vooral goede tekeningen blijven maken en mijzelf blijven ontwikkelen.” In november is SUITE te zien in het atelier van Maurits van de Laar in Den Haag. En volgend jaar op Drawing Now Paris dus. “Wat in het vat zit, verzuurt niet”, besluit Romy.

Foto: Hessel Waalewijn