Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de jonge kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 18: Sara Koning.
Sara Koning, genomineerde Piket Kunstprijzen in de categorie Schilderkunst in 2014, heeft haar schilderdoeken deels ingeruild voor levende canvassen. Sinds enkele jaren tatoeëert Koning vier dagen per week als zelfstandige bij Ink District in Amsterdam. Als gevolg van de coronamaatregelen kon ook zij tot voor kort niet aan de slag in de tattooshop.
“Gelukkig mag ik nu weer werken. Wel zijn er strenge eisen: elk werkstation moet anderhalve meter uit elkaar staan en we werken met mondkapjes en handschoenen.” Voorgesprekken met klanten over een tattoo doet Sara via Skype. In de twee maanden dat de jonge kunstenaar niet kon werken, stortte ze zich op het schilderen. “Ik heb aardig wat werk gemaakt en ook een aantal verkocht via Instagram. Gelukkig had ik ook nog wat spaargeld en heb ik van een regeling voor zzp’ers gebruik kunnen maken”, legt Sara uit.
Sara verveelt zich niet en is weer vaak te vinden in de tattooshop en in haar studio. “Daarnaast ben ik een of twee dagen per week in mijn atelier te vinden. Ik heb twee werken ingezonden voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst. Half juni hoor ik daar meer over”, vertelt zij. Sara is nu een aantal jaren bezig met tatoeëren. “Na mijn opleiding ben ik met een map onder mijn arm op zoek gegaan naar een shop waar ik in de leer kon gaan.”
De interesse was er al langer. “Op mijn vijftiende maakte ik al voor vrienden van mijn broer tattoo-ontwerpen. Het was liefde op het eerste gezicht. Het is weer een ander medium waar ik mijn creativiteit in kwijt kan.” Bovendien is tatoeëren een socialer beroep dan dat van schilder, iets dat haar ook aanspreekt. “Schilderen is meer een innerlijk proces zonder invloed van buitenaf. Ook is het moeilijk om van te leven. Het is een combinatie van hard werken en geluk.” Sara denkt nu het beste van twee werelden te hebben. “Bij het zetten van een tattoo komt veel aandacht voor details en afwerking kijken. Ik kan wel een bepaald idee of concept in mijn hoofd hebben, maar het moet ook lang mooi blijven.” Inmiddels heeft Sara ook zelf al flink wat tattoos. “Ik weet niet precies hoeveel, maar ik heb een sleeve op mijn arm en vrijwel de hele linkerkant van mijn lichaam is getatoeëerd.”
Het liefst wil Sara in de toekomst vijftig procent schilderen en vijftig procent tatoeëren. “Hoe dan ook zal ik altijd blijven schilderen of tekenen, ongeacht of ik er iets aan verdien.” Ook wil ze in de toekomst terug naar Italië waar zij eerder een jaar lang schilderlessen volgde in de klassieke zeventiende-eeuwse stijl. “Dat was heel intens. We begonnen om negen uur ’s ochtends en de lessen duurden tot zeven of acht uur in de avond.” Aan klanten in de shop geen gebrek. “Ik kan er goed van leven en ik kan er op het gebied van creativiteit mijn ei in kwijt.” Dat Sara vanwege corona ietwat beperkt is, vindt zij niet erg. “Tuurlijk mis ik gezelligheid, maar het is een kleine prijs om te betalen voor gezondheid.”