Tot 1 juni zitten theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers noodgedwongen op de bank. Exposities zijn van de baan en theater- en dansvoorstellingen gaan niet door vanwege de overheidsmaatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen. Wat voor impact hebben de maatregelen op de jonge kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 1: Vanja Rukavina.
“Het gaat goed met mij, maar het is een bizarre situatie”, zegt Vanja Rukavina. Zijn tournee voor LANGUAGE zag hij door de coronamaatregelen in rook opgaan en ook spektakelstuk Trojan Wars haalde de première niet. “Het Nationale Theater is nu aan het rethinken: hoe nu verder.” Het nieuws kwam als donderslag bij heldere hemel voor de acteur die volop bezig was met de première die op 14 maart zou plaatsvinden. De donderdag ervoor kwam aan het eind van de middag het vernietigende nieuws dat er niet langer evenementen met meer dan honderd mensen mogen plaatsvinden. Inmiddels is dat 1 juni geworden. “Eerst geloof je het niet. Ik zat in de kleedkamer en wilde me net laten zenderen en naar de make-up. Ik was vooral bezig met de voorstelling (try-out). Toen werd iedereen naar de Grote Zaal van de Koninklijke Schouwburg geroepen en kregen we het nieuws te horen. Het is vooral heel erg jammer. Ik maak me nog niet enorm veel zorgen, maar het is gewoon echt kut. Er is wel een regeling voor zzp’er’s, maar ik wil eerst even afwachten hoe dit afloopt. Ik vrees dat Het Nationale Theater stopt met dit seizoen. Dat hoop ik niet, want in juni staat The Nation weer gepland. We moeten even geduld hebben, maar het is fijn om te weten waar we aan toe zijn”, zegt Vanja.
“Ik rust veel uit en sport veel. Ik heb de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar gespeeld.” De maandag na het nieuws is Vanja echter wel gelijk aan de bak gegaan bij de Toneelschool Amsterdam. “Een draai van 180 graden. Ik ben lid van het kernteam en mentor. Als kernteamlid bepaal je samen met de directeur over onder meer de invulling van de opleiding. Denk aan gastdocenten. Daar heb ik nu gelukkig meer tijd voor.” Voordeel van deze periode is ook dat je nu meer rust en ruimte hebt om na te denken over jezelf en de wereld. Over wat nu echt belangrijk is. Hoe verschrikkelijk deze tijd ook is, het biedt ook de mogelijkheid tot reflectie. Door deze verdrietige situatie word je geforceerd om even stil te staan.”
Helemaal stil zit Vanja niet. “Ik werk wel aan een nieuwe, korte voorstelling die ik volgend jaar ga maken met Het Nationale Theater en studenten van de Amsterdamse Toneelschool. Dat staat nog in de kinderschoenen, maar het gaat over diversiteit.” De impact van diversiteit op de samenleving staat centraal. “Ben ik nou aangenomen op de Toneelschool omdat ik een Bosnische achtergrond heb? Want mijn achtergrond is net zo goed Gouda als Sarajevo. Daar wil ik met de studenten over in gesprek.” Er worden op een later moment audities gehouden voor deze voorstelling.
Vanja Rukavina tijdens de repetitie van het nu afgelaste Trojan Wars. Foto Bas de Brouwer