11 oktober 2019 | Nieuws
Museum Voorlinden presenteert vanaf 12 oktober tot zondag 17 mei 2020 Louise Bourgeois: To Unravel a Torment, een zes decennia overspannende overzichtstentoonstelling met veertig sleutelwerken uit de Glenstone collectie, The Easton Foundation en museum Voorlinden. Het is bijna dertig jaar geleden dat de kunst van Louise Bourgeois op zo’n grote schaal in Nederland te zien was. Genomineerde (dans, 2019) Antonin Rioche heeft een choreografie gemaakt voor de opening getiteld ‘Dear Louise’. Oud-genomineerde Claire Hermans danst onder meer mee.
Louise Bourgeois (1911-2010) was een radicaal figuur die haar eigen weg bewandelde met scherpzinnigheid, intelligentie en lef – zo nu en dan tegen de gangbare smaak en ideeën in. Tegenwoordig wordt ze gezien als een icoon van de late 20e-eeuwse kunst, die persoonlijke verhalen en psychologisch inzicht combineerde met buitengewone artistieke vernieuwingen.”Hoewel het werk persoonlijk is, heeft het de bijzondere eigenschap alle toeschouwers te raken en het vermogen om verborgen herinneringen en gedachten bloot te leggen”, zegt Swarts.
Maman (1999) – de grootste spin die zij ooit heeft gemaakt – wordt geïnstalleerd op het terrein van Voorlinden en fungeert als toegangspoort naar de tentoonstelling. Binnen is een selectie van vroege houten Personage sculpturen te zien, maar ook werken in brons, marmer, gips, rubber en textiel, en reeksen tekeningen en prenten. Er worden verschillende Cells getoond waarin Bourgeois haar psychische gesteldheid en emoties als woede, angst en eenzaamheid tot uitdrukking brengt en waarmee ze vaak een gevoel van onrust oproept in het menselijk lichaam.
In de tentoonstelling is het zelden getoonde werk The Destruction of the Father (1974) te zien, dat door Bourgeois als één van haar belangrijkste werken wordt beschouwd. Het is een theatraal verlicht diorama gecreëerd als reactie op dominante vaderfiguren en de denkbeeldige wraak die zij bij de kunstenaar oproepen.
De tentoonstelling wordt georganiseerd in samenwerking met het Glenstone Museum, Potomac, Maryland en The Easton Foundation, New York. Het Glenstone Museum slaagde erin een omvangrijke verzameling werken van Bourgeois bij elkaar te brengen.
Foto: Hessel Waalewijn