Theatermakers, acteurs, kunstenaars en dansers worden hard getroffen door de maatregelen van de overheid om het coronavirus onder controle te houden. Wat voor impact hebben de maatregelen op de jonge kunstenaars van de Piket Kunstprijzen? Deel 20: Rutkay Özpinar.
Rutkay, genomineerde in de categorie Dans in 2014, zag al zijn projecten afbrokkelen als gevolg van de coronamaatregelen. De solo die hij in het kader van zijn onderzoek naar een eigen bewegingstaal aan het maken was en de voorstelling voor Crosstown die in juni in première zou gaan, worden verplaatst naar volgend seizoen. “Dat was wel even schrikken. Ik dacht dat 2020 echt mijn jaar zou worden, maar als het nu niet gebeurt dan komt het later,” vertelt hij. Om te trainen verruilde hij de studio voor zijn eigen woning. “Toen ik onlangs weer begon met repeteren in de studio, merkte ik wel dat ik iets minder fit was dan voorheen. Desondanks ben ik verrast dat mijn lichaam nog kon doorgaan.” Inmiddels staan er weer voorstellingen op het programma in het Haagse Korzo theater. Op 12 en 13 juni is Rutkays korte solo Speaking of Me te zien tijdens de voorstelling Back to move you.
En nu?
“Veel is nu nog onbekend, maar ik denk wel dat de studio’s volgend jaar behoorlijk vol zitten,” denkt Rutkay. “Door corona heb ik wel even meer tijd, ik ging eigenlijk non-stop door.” Hij deed onderzoek naar Turkse volksdans, maar gaandeweg is dat uitgebreid met andere dansstijlen, zoals breakdance, moderne dans en klassiek ballet. “Ik werk aan een nieuwe bewegingstaal die echt uit mijzelf komt. Ik heb mijn stem weten te vinden. Ik moet niet vergeten waar ik ben begonnen: dat is met hiphop en breakdance. Dat is een mooi talent dat ik niet wil weggooien.” Rutkay laat alles los in de studio en werkt aan een nieuwe solo waarin verschillende dansstijlen samensmelten. Volgend dansseizoen is het eindresultaat te zien in Hither & Thither, een Engelse uitdrukking die ‘in alle richtingen’ betekent. Het is de bedoeling dat de solo, die vanaf mei 2021 te zien is, in de toekomst met aanpassingen (de huidige bewegingstaal) mee blijft groeien en wordt uitgevoerd.”
“De komende vier jaar ben ik in ieder geval nog verbonden aan Korzo”, vertelt de danser en maker met Turkse wortels. Een kruisbestuiving tussen Istanboel en Den Haag lijkt hem wel wat. “In Istanboel is zoveel danstalent, maar op het gebied van producties gebeurt er vrij weinig voor een stad met 16 miljoen mensen. Dat zou anders moeten zijn en daar wil ik in de toekomst graag een bijdrage aan leveren.” Ook zijn er plannen voor een productie in het voorjaar of de zomer van 2021.
Foto: Hessel Waalewijn