Terug naar overzicht

08 februari 2020 | Nieuws

Werk van Suzie, Florentijn en Tobias te zien op Art Rotterdam

Oud-genomineerden Tobias Lengkeek (2016), Suzie van Staaveren (2017) en Florentijn de Boer (2019) hebben één ding gemeen: ze staan alle drie op Art Rotterdam. Dat is dé beurs om jong talent te ontdekken. Art Rotterdam duurt nog tot zondag 9 februari. 

De jaarlijkse kunstbeurs in de Van Nellefabriek is donderdag 6 februari weer losgebarsten. Nieuw, dit jaar, zijn The Performance Show bij AVL Mundo/Atelier van Lieshout, Mural Machinepainting Show en de vernieuwde presentatie van film- en videokunst onder de naam citizenM Projections. Joep van Lieshout maakte in 2018 de award van de Piket Kunstprijzen: een piketpaaltje. In Atelier van Lieshout is ook, voor het eerst in Nederland, Van Lieshout’s Pendulum (2019) te zien. Dit monumentale gele werk dat om het kwartier met een gongslag het einde van de wereld aankondigt stond eerder dit jaar op Van Lieshouts tentoonstelling in New York.

         Foto: Atelier van Lieshout

Prospect & Concepts

De kunstwerken van Suzie van Staaveren en Tobias Lengkeek maken onderdeel uit van de tentoonstelling Prospects & Concepts van het Mondriaan Fonds. Op de tentoonstelling is werk te zien van 66 beeldend kunstenaars die in 2018 een Werkbijdrage Jong Talent ontvingen om een start te maken met hun carrière. Het Mondriaan Fonds heeft voor deze editie Johan Gustavsson uitgenodigd de tentoonstelling samen te stellen. “Prospects & Concepts brengt zo’n breed spectrum aan getalenteerde kunstenaars samen, dat je je daar als curator en kunstkijker alleen maar enorm op kunt verheugen”, zegt Gustavsson op de website van het Mondriaan Fonds. ,,Het is een kans om uit te pakken. Al die artistieke praktijken en benaderingen voeren het avontuur op. In zo’n fabriekshal, hoog en groot, is het fijn om kunstwerken van maat tegen te komen. Een tekening die acht meter lang mag zijn. Of een schilderij van acht-en-halve meter breed. En als de rauwheid van de ruimte zelf kan meespelen, worden sculpturen die van auto-onderdelen zijn gemaakt meteen sterk als site-specific installatie.”

Skaten op eigen werk

Tobias Lengkeek heeft zijn kunstwerken verwerkt in een skateramp. “De kwaststreken op een schilderij zijn unieke bewegingen en zo gaan de bewegingen die ik op een skateboard maak ook over expressie van mijzelf. Het skaten over mijn werk heeft mij nog meer geleerd het schilderij los te laten”, zegt Tobias.

Geïnspireerd door hout

Suzie maakte voor Art Rotterdam een serie zeshoekige sculpturen. Tijdens haar zoektocht naar boomstammen stuitte ze op restmateriaal van natuurlijke bijenkasten, uitgeholde bomen die een natuurlijke nestplaats imiteren.  De kunstenares bracht een aantal maanden door in Australië om meer te leren over hout. Ze liep maanden mee met een bomendokter. 

 

          Foto Lou Lou van Staveren

Florentijn trekt alles uit de kast

De werken van Florentijn de Boer zijn opgebouwd uit composities van talloze verfijnde en gedetailleerde zwart-wit tekeningen die fragmenten weergeven uit een imaginaire realiteit. Ze gebruikt deze ingezoomde amorfe vormen uit fantastische en vervreemdende werelden, zoals het magisch realisme, sciencefictionfilms, kunstboeken, gedichten, graphic novels, de mythologie, Japanse mangaboeken, en de cyclische patronen in de natuur, die ze op haar doeken in lagen over elkaar legt. Zo ontstaan nieuwe Illusionaire stripachtige verhalen die ze met haar handen als ‘kwast’ met oliepastel op ruw linnen aanbrengt. Ook toont Florentijn haar publicatie Phantomride. De titel verwijst naar een aan het einde van de 19e eeuw populair filmgenre in Groot-Brittannië en de VS. Hierbij was de cameraman aan de voorzijde van een voertuig vastgebonden zodat hij het spoor en het landschap kon filmen. Daardoor was het net een ‘spookrit’; de beweging leek te komen vanuit een onzichtbare kracht. Dit principe is de inspiratie geworden voor het werk dat Florentijn de Boer op Art Rotterdam zal tonen.