21 juni 2019 | Nieuws
Take Root, gedanst door het Nederlands Dans Theater 1, van Marne en Imre van Opstal is genomineerd voor dansprijs ‘de Zwaan’ voor de meest indrukwekkende dansproductie van dit seizoen. Dat is vrijdag bekendgemaakt door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) en Festival de Nederlandse Dansdagen (NDD). Imre van Opstal is een oud-genomineerde van de Piket Kunstprijzen in de categorie dans.
“In Take Root word je vanaf het eerste moment meetrokken in de surrealistische danstaal van Imre van Opstal en Marne van Opstal”, oordeelt de jury. “Take Root gaat over het verlies van houvast en ontworteling van de mens in deze tijd. De choreografen laten de voorspelbare logica achter, in een losse structuur weten ze tegelijkertijd een benauwde sfeer op te roepen. Imre van Opstal en Marne van Opstal tonen lef met hun voorstelling die zich als een landschap van prikkelende contrasten ontvouwt.” In 2017 mocht Van Opstal de Zwaan al mee naar huis nemen voor haar rol in de choreografie Salt Womb van Sharon Eyal en Gai Behar van het Nederlands Dans Theater.
Black Memories van AYA, Tafel van Vijf en BackBone en The Way You Sound Tonight van Arno Schuitemaker maken ook kans op een Zwaan. Genomineerd voor de ‘meest indrukwekkende dansprestatie’ zijn de dansers Redouan Ait Chitt voor zijn rol in REDO van Shailesh Bahoran/ Illusionary Rockaz Company, Chloé Albaret voor haar rol in de voorstelling Start to Finish van Nederlands Dans Theater 1 en Adi Amit voor haar rol in de voorstelling BROOS van Conny Janssen Danst.
De VSCD-Dansprijzen worden al sinds 1983 uitgereikt en Zwanen worden ook wel de ‘Oscars’ van de Nederlandse dans genoemd. Ze hebben als doel de prestaties van dansers en gezelschappen te eren door deze onder de aandacht te brengen van een groot publiek. De jaarlijks uitgereikte prijs is een fraai bronzen beeld gemaakt door choreograaf en beeldend kunstenaar Toer van Schayk.
De VSCD-dansprijzen worden op 4 oktober uitgereikt tijdens het Gala van de Nederlandse Dans in Maastricht.
Foto Rahi Rezvani