12 november 2018 | Nieuws
Brigitte Louter, Eden Latham en Sam Andrea zijn genomineerd voor de Piket Kunstprijzen in de categorie schilderkunst. Op maandag 26 november worden de prijzen in de drie disciplines schilderkunst, dans en toneel uitgereikt in Theater aan het Spui in Den Haag.
De juryleden zijn erg gecharmeerd van Brigitte Louter, die in 2018 is afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. “Ze maakt niet alleen opvallend werk, maar zij is ook een wonderlijke persoonlijkheid”, zegt jurylid Suzanne Swarts (directeur Museum Voorlinden). Brigitte is, zolang zij zich kan herinneren, al bezig met dingen te scheppen. “Als kind was ik altijd aan het tekenen, verzamelen en verhalen aan het schrijven”, vertelt zij. “Een kunstenaar zijn leek me de meest onbegrensde manier om een leven lang te maken en uit te vinden. In mijn tweede jaar op de kunstacademie kwam ik erachter dat mijn werk gaat over de menselijke behoefte om de wereld te begrijpen en de mate waarin dit mogelijk is. Een vrij megalomaan onderwerp dat in al zijn eenvoud en complexiteit sindsdien mijn kader is geweest om in te werken, ongeacht welk medium ik gebruik.”
Eden Latham wilde eigenlijk de modewereld in, maar dat liep toch anders voor de geboren Londenaar. “Ik studeerde Fashion and Clothing Design, maar veranderde toch van opleiding omdat ik niet genoot van de beperkingen van het maken van het werk voor een lichaam. Bij Fine Art Sculpture vond ik meer evenwicht.” Inmiddels heeft Latham deze opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag afgerond. Sinds kort maakt zij onderdeel uit van het Haagse kunstenaarscollectief Trixie. Jurylid Suzanne Swarts: “Zij haalt voorwerpen uit de wereld van alledag. Denk aan matrassen, tapijten, stoelbekleding…”
Mede-jurylid Maarten Demmink (Demiak) vult aan. “Ze gebruikt materialen die vies, vervalen, goor en in ontbinding zijn en tegelijkertijd maakt ze daarmee werken die ook iets afstandelijks hebben. Ik denk dat ze de schoonheid ziet in verval.”
Genomineerde Sam Andrea komt uit een echte schildersfamilie. Zijn vader Pat Andrea is een bekend kunstschilder, evenals Sams grootouders Kees Andrea en tekenares Metty Naezer. “Sam is echt een schildersbeest”, zegt jurylid Suzanne Swarts. “Volgens mij doet hij niets liever dan schilderen.” Andrea verwerkt veel van zijn eigen ervaringen in zijn schilderijen. “Maar het gaat over meer dan hemzelf”, zegt jurlylid Maarten Demmink, bekend als schilder onder de naam Demiak. “Het gaat over de dierlijke kant van de mens met zijn oerdriften.” Andrea is dit jaar afgestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag. Hij tekent al zijn hele leven, maar begon pas met schilderen toen hij bij kunstenaar Frans Franciscus aanklopte voor een stage. “Van hem heb ik toen de basis geleerd die ik nu nog steeds als technisch fundament heb.” Iets creëren noemt Sam altijd een gevecht’. “Een wit doek voor je is vreselijk, daar begint het gevecht al. Maar als het geen gevecht zou zijn, zou er ook geen reet aan zijn. Dan ben je een soort printer.”