Alice Godfrey, genomineerde dans, was te gast bij Kunstlicht op Den Haag FM. Ze vertelde onder meer wat de nominatie van de Piket Kunstprijzen voor haar betekent. “Het is een hele eer en een grote verrassing om genomineerd te zijn.”
“Het is ook een onverwachte stimulans om mijn artistieke bijdrage en carrière tot dusver onder de loep te nemen, en na te denken over de toekomst”, vertelt Godfrey. “Het in gang zetten van dat proces beschouw ik als een groot cadeau.” Ze ziet de nominatie ook als erkenning: “Om erkenning te krijgen voor je kunst, voor je passie, is heel goed voor je humeur.”
Of ze wint of niet maakt haar niets uit. “Natuurlijk is het winnen van de prijs ook een eer, en het is ook veel geld. Dat kun je investeren in iets voor de toekomst, als je bepaalde ambities hebt.” Ze heeft al nagedacht over het prijzengeld, mócht ze winnen. “Maar voor mij is dat irrelevant. De aanmoediging van deze nominatie is tot nu toe al genoeg.”
Over haar dansstijl, die Kunstlicht-presentator Eric Korsten als elastisch en krachtig omschrijft, zegt ze: “Ik denk dat elke danser zijn eigen stijl, toebehorend aan zijn of haar lichaam en training, heeft. Maar ik heb mijn stijl ook te danken aan de ervaringen die ik gehad heb met verschillende choreografen, die hoe ik me beweeg hebben gevormd, en hoe ik de bewegingen begrijp.”
Luister het interview met Alice Godfrey, vanaf minuut 26:35
Ook te gast was Jan Linkens, directeur van de Dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium. Hij sprak met Korsten over de Young Talent Performance, de talentontwikkeling die het conservatorium aangaat met scholieren van het conservatorium en dansers van het Nederlands Dans Theater. Het initiatief werd in 2012 gestart samen met artistiek directeur van het NDT Paul Lightfoot, Nancy Euverink, voormalig NDT-danseres en nu uitvoerend artistiek leider en Leo Spreksel, artistiek directeur en programmeur dans van het Korzo theater. De vierde editie vindt komende week plaats in Korzo.
Godfrey, die zelf niet meewerkt aan het initiatief, wist nog wel te vertellen dat andere NDT-dansers vaak gaan kijken naar de voorstellingen van de conservatoriumstudenten. “Het is ontzettend waardevol om repertoire te leren waar sommige professionele dansers slechts van dromen. Dat analytische proces heb ik in een crash course moeten leren toen ik hier kwam. Dus om die ervaring al als student te krijgen is heel erg waardevol. Het is inspirerend om hun drive te zien tijdens het zo mooi uitvoeren van zulk werk. Dat geeft ons vaak ook feedback.”