De Haagse breaking crew Heavy Hitters gooit hoge ogen op wereldniveau. Zo werd Heavy Hitter India Sardjoe, dit jaar wereldkampioen breaking en gaat meedoen aan de Olympische Spelen in 2024. De groep, die in totaal bestaat uit circa vijfentwintig dansers, is dit jaar een van de genomineerden in de categorie Dans van de Piket Kunstprijzen. “Een Heavy Hitter ben voor het leven”, zegt danser Diogo Nogueira, die al sinds het begin, 2014, is aangesloten bij de danscrew. “Alle leden zijn letterlijk en figuurlijk met elkaar opgegroeid: we zijn een familie en samen zetten we Den Haag op de kaart”, vult Ton Steenvoorden, coördinator Dans bij Stichting Aight en oprichter van de Heavy Hitters, aan.
Thuisbasis van de Heavy Hitters is het Haags Hiphop Centrum tegenover winkelcentrum MegaStores in Den Haag. “De harde kern bestaat uit tien dansers, die meedoen aan vrijwel alle battles. Zowel op individueel niveau als in groepsverband”, vertelt Diogo. Hij kwam op zijn twaalfde met breaking in aanraking op de basisschool. In 2014 sloot hij zich aan bij de Heavy Hitters dat werd opgericht door Ton om jonge, veelbelovende breakingtalenten een podium te bieden. “Er kwam een vrijwillige trainingssessie bij op de zondag voor mijn eigen leerlingen”, vertelt Ton. Dat wierp al snel zijn vruchten af. “We begonnen veel meer wedstrijden te winnen en uiteindelijk konden ook leerlingen van andere docenten aanhaken bij de Heavy Hitters.” Het jongste crewlid is Benjamin (13) en de oudste is Ryan die 32 jaar oud is. “Ik ben vanaf het begin als assistent-trainer erbij gekomen”, legt Diogo uit. Hij is nu bezig met het opzetten van een tweede crew voor jonge breakingtalenten. “Voor de nieuwe generatie breakers.”
In een battle strijden breakers tegen elkaar door de beste moves uit de kast te trekken. “Het is een deels voorbereide improvisatie”, legt Ton “Moeilijke combinaties worden uiteraard vooraf ingestudeerd, maar het is natuurlijk altijd een verrassing waar de tegenstander mee komt.” “En je weet ook niet welke beat wordt gestart: dat is het moeilijke aan breaking”, vult Diogo aan. “Je moet echt on the spot beslissingen maken en improviseren.” Soms zijn er per weekend wel vier battles waar de Heavy Hitters zich voor kunnen inschrijven. Dan moeten er keuzes worden gemaakt. Het prijzengeld van de Piket Kunstprijzen zou dan ook zeker van pas komen. Diogo en Ton hebben al gefantaseerd over wat zij graag willen doen met de achtduizend euro, die is verbonden aan de eerste prijs. “Het gaat sowieso naar de ontwikkeling van de Heavy Hitters”, zegt Diogo. “Het leren van nieuwe dansstijlen zou tof zijn.” “Extra reisbudget om naar battles te gaan, is ook mooi meegenomen. Op die manier kunnen we meedoen aan battles doen met andere danscrews die hoog op ons lijstje staan”, zegt Ton. “Met achtduizend euro kunnen wij een heleboel inspirerende tripjes maken en daarmee wordt deze groep Haagse dansers enorm geholpen.”
Jonge breakers met nul tot drie jaar ervaring kunnen al meedoen aan zogeheten Kids Battles. “Meedoen is hierbij belangrijker dan winnen”, vertelt de oprichter van de Heavy Hitters. “Maar als je echt aan serieuze battles op niveau wilt meedoen, moet je wel goed beslagen ten ijs komen en je mannetje of vrouwtje staan op de dansvloer.”
“Wanneer je er klaar voor bent, weet je vanzelf”, legt Diogo uit. “Een eerste battle is ook een mooi moment om te kijken waar je staat ten opzichte van andere breakers.” Er zijn verschillende battlevormen: één op één, drie tegen drie, bijvoorbeeld. “En natuurlijk met de hele crew tegenover een andere groep.” Een jury gerenommeerde breakers bepaalt bij de grote, professionele wedstrijden wie een battle wint en let daarbij op zaken als techniek, uitstraling en hoe goed er wordt ingespeeld op de muziek.
Diogo en Ton zien breaking echt als een kunstvorm. De groep probeert de grenzen te verleggen door niet alleen de battlevloer te betreden, maar ook het theater. Onder leiding van NDT 1-danser Lea Ved maakten zes Heavy Hitters de danstheatervoorstelling Common Enemy die dit jaar in première ging tijdens CaDance Festival in Den Haag. “Een interessant project, omdat we zowel emoties als thema’s uitbeelden. Dat doe je minder snel in breaking.” Het is ook tof dat de nieuwe generatie breakers ziet dat er ook kansen liggen buiten het bekende, wijst Ton. “Je kan breaking ook vanuit een ander perspectief bekijken: in het theater. Met Common Enemy is een barrière doorbroken. Zo is het tijdens een battle not done om te crashen (vallen), maar in de voorstelling werd deze regel losgelaten en vielen de dansers om om weer op te staan.”
Het uitstapje naar het theater smaakt naar meer. De Heavy Hitters hopen op een terugkeer van Common Enemy in de theaterzalen en het maken van meer producties die te zien zijn in theaters.
Foto: Hessel Waalewijn